pervitin
sestra
Dobrý den, potřebovala bych poradit, cítím se hrozně zmatená. Můj bratr (21 let) se mi před časem přiznal, že bral pervitin a při "nákupu" ve vedlejší vesnici poznal slečnu (32 let), teď prý oba abstinují a "dohlížejí na sebe". Rodičům jsem nic neřekla, ale mamka nakonec našla jeho stříkačky a škrtidlo. Oba rodiče mu promluvili do duše (on jim tvrdil, že to jenom zkoušel). Pak jsem se s jeho přítelkyní pohádala a on během hádky sedl do auta, jízdu nezvládl a boural. Jeho chování bylo nelogické, protože rodiče mu chtěli pomoc a rozhodně na něj nikdo nekřičel. Z místa nehody a dalších okolností usuzujeme, že šlo o pokus o sebevraždu. Jeho slečna nám tvrdila, že nikdy drogy nebrala, údajně bere pouze antidepresiva kvůli obtížné rodinné situaci. O jeho závislosti / pokusech také prý nic neví. Bratr je nyní z nemocnice zpátky a slíbil, že drogy brát nebude (přesto se láduje brufenem hlava nehlava). Co mě udivuje, je postoj rodičů. Když byl bratr v nemocnici, o všem jsme spolu diskutovali a jejich návrhy mi připadaly rozumné. Nyní, když je bratr doma, se všichni chovají, jakoby se nic nestalo. Sama jsem znejistěla, zda pervitin bral nebo jenom zkoušel a už vůbec nevím, jak je na tom jeho přítelkyně (která navíc ani nepracuje). Potřebovala bych poradit, jak postupovat. Bratr během posledních měsíců opravdu zhrubl, choval se nevrle (což lze ale připisovat tomu, že ukončil pobyt na internátu a bydlí doma - ponorková nemoc), z výplat mu nic nezůstávalo (naopak si ještě půjčoval) a jakoby ztratil radost ze života, jen se válel v posteli, pil alkohol a litry energy drinků a souložil. Sama si v myslí pořád vytvářím nějaká vysvětlení a obhajoby a už nevím, co je vlastně pravda. Existují nějaké testy na přítomnost drog v těle? A jak dlouho je pervitin v těle zjistitelný? Kam máme s bratrem zajít? Předem Vám moc děkuji a omlouvám se za tak dlouhý dotaz, chtěla jsem vše popsat, aby jste si udělali obrázek. Sestra

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Může to být samozřejmě jakkoli, ale z vašeho dotazu mám dojem, že ta vysvětlení, která si vytváříte (a možná to dělají i rodiče), jsou dobrá jen k tomu, aby na vás tak těžce nedoléhal fakt, že váš bratr je injekční uživatel drog, což je pochopitelně asi těžké přijmout: je nepravděpodobné, že přítelkyně vašeho bratra nemá nic společného s drogami, když ji poznal "při nákupu". Je taky dost nepravděpodobné, že při nálezu injekčního náčiní se jedná o nějaký experiment. I to ostatní, co popisujete, podporuje spíš tu horší variantu, tedy že váš bratr má velký problém. Co dál? Zkuste promluvit s rodiči a dohodnout se s nimi na společné strategii, jak se k bratrovi chovat, jak nastavit pravidla v domácnosti a jak mu jeho braní drog příliš neusnadňovat (odpovědnost je samozřejmě spíš na rodičích než na vás). Lehko se to řekne a hůř udělá, proto bych doporučil vyhledat odbornou pomoc pro vás a rodiče - jednak jako podporu ve společném postupu a také proto, že život s uživatelem drog je velmi náročný a možná byste si zasloužili aspoň trochu si to usnadnit pomocí odborně vedeného poradenství. V Praze máme Poradnu pro rodiče (a rodinné příslušníky) uživatelů drog, kontakt najdete tady: http://sananim.cz/zarizeni-20-Poradna-pro-rodice-(PPR)/info.html Jestli je to pro vás daleko, napište, odkud zhruba jste a my vám vhodné zařízení vyhledáme. No a váš bratr by měl přinejmenším navštívit kontaktní centrum pro uživatele drog (bývají v každém větším městě) a postarat se o to, aby užíval čisté injekční náčiní a do doby, než se rozhodne se svým braním něco dělat, se příliš nezdevastoval. Možná teď bude abstinovat, ale mám zkušenost, že jen předsevzetí v takových situacích nestačí, je třeba toho změnit více. V kontaktním centru mu také pomůžou zhodnotit objektivně jeho situaci a navrhnout vhodnou léčbu. Držte se a když budete chtít, znovu napište.