Těhotenství
anděl
Dobrý den, přítel brával příležitostně kokain, kdy posledních pár měsíců se samozřějmě užívání drogy stupňuje a bere jí častěji i ve větším množstí. Plánujeme rodinu, resp. vysadila jsem před půl rokem antikoncepci s tím, že časem si pořídíme miminko. Nedávno jsem se dozvěděla, že jeho užívání není již příležitostně jednou za měsíc (třeba), ale daleko daleko častější, i podle jeho chování, příznaků jsem vypozorovala, že něco není v pořádku. Chci se dotázat, zda v případě, že by se stalo, že bych otěhotněla, zda jeho užívání drog bude mít nějaký vliv na plod a jaké, a to zda v případě otěhotnětí v době, kdy má drogu v sobě a jak to je i v případě, že nebude srovna pod vlivem drogy, nicméně samozřejmně droga asi jen tak rychle s těla nevyprchá. Děkuji za Vaši odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, přítelovo užívání kokainu nebude mít v případě Vašeho těhotenství pravděpodobně na vývoj plodu vliv. Spíše byste měla začít přemýšlet o tom, jaký vliv by mohlo mít přítelovo užívání kokainu na Vaše dítě po narození a jaký vliv na Váš společný partnerský a rodinný život. Pokud přítel drogu užívá stále častěji, nevyhne se asi důsledkům pravidelného užívání kokainu – závislosti, změnám chování a psychickým problémům, nemluvě o tom, že pravidelné užívání kokainu je finančně nákladná záležitost. Troufnu si odhadnout, že s takovým člověkem se těžko žije a vychovává dítě. Přítelovo užívání kokainu je poměrně velký problém. Pokuste se jej vyřešit (ať již sama nebo s přítelem) ještě než otěhotníte, nespoléhejte na to, že se vše vyřeší až zjistíte, že jste těhotná nebo až se narodí dítě. Pak už by mohlo být pozdě na to, hledat řešení, které by vás uspokojilo a bylo pro Vás to pravé. Pokud jste z Prahy, můžete využít služby Poradny pro rodiče Sananim (je nejenom pro rodiče, ale také pro rodinné příslušníky, blízké a partnery či manžele člověka užívajícího drogy), telefon:739 268 527. Zde se můžete anonymně a bezplatně poradit buď sama anebo využít párové terapie pro vás i přítele. Kontakty z ostatních regionů si můžete vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem „mapa pomoci“.