pervitin
Hanka
Prosím o radu , máme syna kterému je 20 let necelý rok bere pervitin, nechce vůbec komunikovat. Začaly se nám ztrácet peníze a šperky.Střídá zaměstnání , je hrubý a používá sprostá slova. Nevíme si vůbec rady, když mu bylo 1/2 roku tak jsme si jej adoptovali a o to je to pro nás horší nemůžene se už dívat na to ,jak se níčí, strašně nás to bolí. Když je pod fetem tak vše kolem sebe ničí a rozbijí. PROSÍM O RADU JAK DÁL. Hanka

Odpověděl: Jana Marečková
Chápu, jak je pro vás tato situace skličující. Pokud se vám začaly ztrácet peníze a šperky je navíc i velmi vážná. Dejte synovi jasně najevo, že jeho chování neschvalujete. Pokud s vámi syn bydlí v jedné domácnosti, je třeba aby dodržoval jasná pravidla společného soužití. Syn, pokud nestuduje a je plnoletý, by měl na domácnost finančně přispívat. Měl by se na chodu domácnosti podílet nějakými domácími pracemi a je samozřejmé, že doma nebude užívat drogy, nebude si domů vodit drogové kamarády, nebude doma nic ničit a nebude vůči vám hrubý. Jednou z podmínek by měla být i léčba (předpokládám, že pokud se jedná o necelý rok užívání, stačila by ambulantní). Musíte také stanovit sankce, které přijdou, když syn nebude pravidla dodržovat. Ale pozor – je třeba aby to byly sankce, které jste schopni s manželem vždy dodržet! Pokud syn zjistí, že se s vámi dá „domluvit“, bude s vámi manipulovat. Jednoduše řečeno, vy teď musíte udělat všechno pro to, abyste mu užívání pervitinu co nejvíce zkomplikovali.Zkuste se zamyslet nad tím, jestli má váš syn důvod, proč svůj životní styl měnit. Není takto spokojený? I když Vám se subjektivně zdá, že se ničí – podle mě ničí spíše vás. Udělejte všechno pro to aby co nejvíce pocítil důsledky svého chování. Vím, že je to těžké, ale tím, že synovi budete poskytovat veškerý servis (střechu nad hlavou, jídlo, vyprané prádlo, dokonce třeba kapesné, za které si syn koupí drogu) mu nepomůžete, budete tím akorát prodlužovat dobu jeho „spokojeného“ užívání. Buďte s manželem jednotní v tom, jak budete k synovi přistupovat. Také s manželem myslete trochu na sebe a své zájmy, ať máte kde čerpat sílu. Všechno, co jsem napsala je hodně obecné, bylo by třeba abyste konkrétní kroky probrali s odborníkem, který má s takovými situacemi zkušenosti. Pokud jste z Prahy, můžete zkontaktovat Poradnu pro rodiče Sananim, telefon: 739268527. Zde získáte nejenom potřebné informace, ale také podporu v tak nelehké situaci. Pokud z Prahy nejste, kontakty si můžete vyhledat na adrese www.drogy-info.cz pod heslem „mapa pomoci“. Přeji vám hodně trpělivosti.