Dcera
Máma
Dobrý den, mám dceru, které je 23 let. Už od nějakých 15ti je pořádné číslo, vždy jsme to přisuzovali pubertě, i když podezření na drogy jsme měli. Párkrát utekla z domova a dělala různé průšvihy, naštěstí dodělala střední a poté si našla i slušnou práci. Od nás se odstěhovala ihned po maturitě a poté se přestěhovala až do Prahy. Jak jsme jí už nevídali tak často, všimli jsme si, že je čím dál tím hubenější. Nejhůře vypadala letos v zimě, ale na naše dotazy odpovídala tak, že v práci je to samý shon a stres a hubne proto, že nemá kdy se najíst a z nervů. Na přelomu dubna a května přijela s tím, že by se ráda vrátila domů. Moc nadšení jsme nebyli, ale vše fungovalo, tak jsme to přijali jako fakt. Pak ale nepřišla celý víkend domů a poté vypadala tak, jak jsme byli zvyklí - propadlé tváře, kruhy pod očima, nepřítomný výraz. Psala ode mne zprávu kamarádce a v ní stálo "...relaps ala jehlito...". Znamená to něco? Odjela zpátky do Prahy, nevíme jak tam žije, protože přišla o práci kvůli snižování stavů. Domů přijela minulou neděli, za celý týden se u nás objevila třikrát - vykoupat, najíst, převlíct,... A zase odjela. Máme sedmiletého syna, bojím se, aby na něj neměla špatný vliv. Lze jí donutit jít na testy a potom třeba soudně zakázat styk s malým bratrem? Nebo lépe zákaz vstupu k nám( má zde trvalé bydliště)? Za měsíc odjíždíme na 14 dní na dovolenou a nerada bych měla "vybílený" barák až přijedeme. Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, nejsem schopen říci, zda Vaše dcera brala/bere drogy. Dost věcí tomu však nasvědčuje. Např. i ta sms "...relaps ala jehlito..." Její druhé části nerozumím, nejspíše jde o přehmat. Termín relaps se užívá, když člověk nějakou dobu abstinuje a pak drogu či alkohol znovu užije. Neznamená to nutně, že je opět závislý a začíná denně brát. Může se jednat o víceméně jednorázovou záležitost. V průběhu léčby je to celkem běžné. Jak je to u Vaší dcery nevím. Mluvili jste spolu o tom? Nejen o relapsu, ale i o tom, co nyní dělá, o Vašich obavách apod. Z dotazu mám tak trochu dojem, že k Vám chodí "bez ohlášení" a že toho moc nevíte. Máte celkem dost obav. Nejen o sebe, ale i o syna. Doporučuji mluvit s ní o těchto obavách a společně najít určitá pravidla "soužití". Nenechávat to na soudu a druhých. Zcela jí zakázat kontakt a přístup domů mi přijde jako extrémní řešení. Pokud bratrovi fyzicky neubližuje a nedává drogy, soudně to ani neprojde. Navíc jak to synovi vysvětlit, že má zákaz sestry? Určitě s ní má i dobré zážitky.... Co hledat pravidla typu: nechodit domů pod vlivem, nemluvit s bratrem o drogách, příp. chodit domů pouze když tam budete Vy atd. Řešení, že vyměníte před dovolenou zámky je také možné. Obzvláště pokud máte špatnou zkušenost z minula. Každopádně o všech takovýchto krocích doporučuji s dcerou otevřeně komunikovat. Výše uvedená pravidla nemusíte přebírat, berte je pouze jako inspiraci. Pokud Vás cokoli napadne napište. Můžu vám najít i nějakou poradnu, kde to budete moci důkladněji probrat. Přeji hezký den. TH