Extáze - rizika dlouhodobého užívání
Margie
Dobrý den, přibližně šest let užívám rekreačně extázi, vždy na taneční párty, 1-2 za večer. Poslední tři roky jezdím maximálně na 3-4 akce do roka. Chtěla bych se zeptat, jestli se v mém případě mohou z dlouhodobého hlediska projevit nějaké nežádoucí účinky či jiná rizika? Jsem ve čtvrtém ročníku na VŠ a jedná se mi i o to, zda může mít užívání extáze negativní vliv na paměť? Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Jana Marečková
Nežádoucí účinky a rizika hrozí vždy při užívání drog a jsou u každého velice individuální. Extáze je droga s mírnějším účinkem a pokud extázi užíváte třikrát do roka, závažné nežádoucí účinky a velké dopady na paměť to asi mít nebude. Ale je třeba si uvědomit, že jistá rizika s sebou nese každé užití extáze – nikdy nevíte jaké přesné složení tableta má, extáze nemusí vždy zapůsobit na psychiku stejně – i po jednom užití pak můžete mít psychické problémy delší dobu, to, že hrozí dehydratace či fyzické vyčerpání organizmu asi víte. Snadno se můžete „rozjet“ a nebude to už jenom třikrát do roka. Tak nevím, jestli Vám stojí za to si třikrát do roka užít a pak se po zbytek roku zabývat možnými následky. Ale to už je na Vás. Pokud byste měla zájem, tak některé informace z výzkumů týkajících se extáze a jejího vlivu na kognitivní funkce najdete na www.lf3.cuni.cz/drogy (Farmakologický ústav 3. lékařské fakulty UK) - Přehledový článek o extázi.