Drogaaa
Makys
Zajimalo by me dam priklad treba nekdo kdo je nakazeny AIDS nebo jinou vaznou chorobou tak treba si nekde rosekne ruku a zacne mu tect krev a ja se ho snazim osetrit a mam pak jeho krev na rukach a pri cisteni rukou se taky zranim je mozne ze bych se taky nakazila??prenasi se tyhle nemoci pouze krvi a pohlavnim stykem nebo to jde jeste jinak??dekuji za odpoved:)preji hezky den:)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče možnosti nákazy při situaci, kterou popisujete, tak by byla teoreticky možná, v reálu však velmi nepravděpodobná. Virus HIV přežívá na vzduchu velmi krátkou dobu. Onemocnění HIV/AIDS je v ČR navíc poměrně výjimečné. Běžnější jsou jiné závažné choroby jako je hepatitida typu B a C. Nevím úplně, proč se na to ptáte, zda jste se v takové situaci ocitla nebo máte obavy, že byste se ocitnout mohla, zda máte ve svém okolí někoho, kdo je (potenciálně) nakažený infekční chorobou. Co se týče přenosu, tak nejčastěji se HIV a hepatitidy přenáší krví (např. používání stejného injekčního náčiní při užívání drog, tetování nesterilními nástroji, nákaza např. při krevní transfúzi je v současnosti již vzhledem k testování dárců v podstatě vyloučená) nebo pohlavním stykem. Mohou se také přenést z matky na dítě. Více o způsobech přenosu a taky možnostech prevence včetně očkování naleznete na www.aids-hiv.cz nebo na www.cecko.cz (hepatitida typu C), základní informace jsou také na našem webu pod kolonkou Drogy a nemoci. Proti HIV dosud žádné očkování neexistuje, proti hepatitidě C také ne. Očkování je možné u hepatitidy typu A a B. Onemocnění AIDS vyléčit nelze, ale lze léčbou velmi zpomalit průběh nemoci a zajistit tak nemocnému prožít bez závažných příznaků mnoho let života. Hepatitidu B a C vyléčit lze, i když je léčba nákladná a náročná.