prosím o radu
smutná mamina
Dobrý den,moje dcera, které je 23 let měla teď úraz a v nemocnici jsem zjistila, že byla pod vlivem pervitinu a marihuany.úraz je docela závažný, léčba bude asi na půl roku.Asi před třemi až čtyřmi měsíci se chytla nějaké party a předpokládám, že od té doby pervitin užívá, přinejmenším alespoň na nějakých hudebních festivalech, hodně zhubla, nechodí moc domů, a když tak celé dny prospí. Chodí normálně do práce, ale zjistila jsem, že v práci měla problém už kvůli drogám. Teď jsem si ji přivezla z nemocnice, snažím se ji izolovat od těch kamarádů, které bohužel neznám, potřebovala bych ale vědět, jak se k ní mám chovat a k těm kamarádům, jestli jí je mám zakázat a vůbec, jak s ní jednat a jak jí vysvětlit, že si škodí, samozřejmě, že ona má teď svůj názor a je na nás blízké(myslím rodinu) velice naštvaná, ale je teď nepohyblivá, takže nic moc dělat nemůže.Bojím se však aby jí ti"kamarádi" nepřinesli nějakou tu drogu...tak nevím, když jí je zakážu, nebo si promluvit s nimi?

Odpověděl: Tomáš Harant
Zdravím, Vaše situace je složitá a určitě Vás všechny emočně zatěžuje. Navíc tak rychle neskončí... Jako velmi významné vnímám to, že dcera je nepohyblivá. Na jednu stranu je věkem dospělá a plně odpovědná za svůj život, na druhou stranu je na Vás závislá a svým způsobem bezbranná. Myslím si, že obě krajní řešení jsou téměř nemožná. To, že se budete dívat, jak u Vás doma spokojeně bere drogy. Anebo že jí zcela zakážete "kamarády" (pro ní to jsou nejspíše kamarádi bez uvozovek, anebo má jiné?) a ona zůstane sama. Troufnu si říci, že pak bude čekat na první okamžik, až bude moci slézt z postele a uteče. A právě za kamarády. Doporučil bych Vám co nejotevřenější vyjednávání pravidel. Sdělit jí svoje obavy, vyslechnout její přání a hledat něco mezi krajními variantami. Nicméně mám o Vaší rodinné situaci velmi málo informací. Proto Vám doporučuji navštívit nějakou poradnu pro závislé a jejich blízké a tam vše probrat. Rychlé a nepromyšlené řešení by mohlo Vaši sitauci komplikovat. Jestli chcete, napište mi odkud jste a já Vás někam odkáži. Případně znovu napište. Přeji hezký den. Držte se. TH