Marihuana
Tom
Dobrý den,právě jsem zjistil že můj syn kouří marihuanu,je mu 14let!Dokonce se nám s tím přiznal,ale neřekl nám kdo mu ji obstarává.Zřejmně někdo ze školy.Můj dotaz zní:jak mu to mám zakázat?Nebo jak mu vysvětlit,že je to špatné?Když mu zakážu chodit ven,tak při první příležitosti si zapálí....Nevím prostě jak.Děkuji a s pozdravem.

Odpověděl: Jana Marečková
Dobrý den, chápu, že máte o svého syna strach – zvláště, když je mu teprve 14 let. Bohužel z Vašeho dotazu nevyplývá, jak dlouho kouří marihuanu, jak často, jak se případně změnilo jeho chování, zda mu kouření marihuany způsobuje nějaké problémy. Takto není zřejmé, zda se jedná o experiment nebo dlouhodobější užívání. Také píšete, že se Vám syn „dokonce“ přiznal – myslím, že právě to, že se Vám syn sám přiznal, je moc dobře a myslím, že jistá důvěra a otevřenost ve Vašem vzájemném vztahu je základ pro Vaši intervenci. Sám víte, že zakázat mu kouřit marihuanu sice můžete, ale zkontrolovat, zda zákaz dodržuje, můžete jen těžko. V této chvíli s ním ale určitě můžete mluvit – o drogách, o marihuaně, o tom, zda ví o rizicích užívání, o Vašem strachu a obavách o něj. Pokuste se zjistit jeho motivaci ke kouření – jak moc je pro něj kouření marihuany důležité, proč ji kouří, co mu to přináší. Zjistěte si sám informace o marihuaně – třeba na stránkách drogové poradny nebo si také můžete přečíst informace pro rodiče na adrese www.odrogach.cz. Vaše komunikace se synem by měla být nekonfrontační, měl byste se snažit se s ním především domluvit a pokud zjistíte nebo budete mít obavy z toho, že syn užívá marihuanu intenzivně a dlouhodobě, neváhala bych a navštívila – ať už se synem nebo sám odborníka v zařízení, které se zabývá drogovou problematikou, např. kontaktní centrum. Pokud napíšete, kde bydlíte, kontakt na takové zařízení v místě Vašeho bydliště doplním. Tak držím palce.