zruseni staleho pobytu
sister
Dobry den, Dovoluji se obratit na vas s nasledujicim dotazem. Muj bratr (22) je narkoman, zavisly na pervitinu. V listopadu 2008 dostal soudem predepsanou lecbu a podminku na 2 roky. Po dvoumesicnim pobytu ve vazebni veznici byl prevezen na oddeleni psychiatricke lecebny zabyvajici se drogove zavislymi. Po trech mesicich z lecby se souhlasem lekare odesel a vratil se domu. Od te doby dale droguje a chova se neunosne. Bratr ma stale bydliste u rodicu, u kterych stale setrvava a vyuziva jejich vstricnosti. Nodice nejsou schopni bratra z domu vyhodit, a tak bratr dale krade penize, nici dum a chova se sproste a nasilne k rodicum. Ja bydlim v zahranici, ale mam stale bydliste take u rodicu. Rada bych se v tomto kontextu zeptala na nasledujici: -do jake miry se muze stat, ze v pripade exekuce v dome mych rodicu budu povinna rucit? Konkretne, kdyz bratr nadela dluhy a rodice nebudou schopni je uhradit, budu muset tyto dluhy uhradit ja? -v cem spociva procedura zruseni staleho pobytu meho bratra u rodicu?Co je treba pro to udelat? -Je mozna, aby dum byl prepsan pouze na me a ja bych pak mohla bratra vyhodit ? V pripade, ze nebudete moci na me dotazy odpoved, mi prosim zdelte, na koho se mohu obratit. Do CR z evidentnich duvodu nejezdim, takze mohu komunikovat mejlem a telefonem. Velmi vam dekuji za vasi pomoc a preji hodne uspechu

Odpověděl:
Dobrý den, doporučila bych vám nebo vašim rodičům kontaktovat Právní poradnu A.N.O. (adresu najdete na těchto stránkách v pravém sloupci), která poskytuje bezplatné právní poradenství v souvislosti s drogovou problematikou. Komunikovat lze i prostřednictvím e-mailu. Jinak ve stručnosti k vašemu dotazu: Trvalý pobyt lze bratrovi odhlásit v případě, že se prokazatelně déle než tři měsíce v místě bydliště nezdržuje, nemá tam osobní věci, nepřebírá poštu atd. Což zřejmě nebude váš případ. Nicméně i tak se situace dá řešit, a to žalobou na vyklizení bytu/domu z důvodu problematického soužití, která se podává k příslušnému soudu. Pokud se týká případných exekucí, je třeba si pečlivě uschovávat všechny doklady o nabytí cenných věcí a těmi pak v případě exekuce prokázat, že bratr není jejich vlastníkem. Někdy to nebývá úplně jednoduché a pokud exekutoři věci zabaví, je třeba podat tzv. vylučovací žalobu. Co se týče vlastnictví a převodu nemovitosti, doporučuji konzultovat s Právní poradnou. Co mě ještě k vašemu dotazu napadá - pro rodiče je to určitě velmi těžká situace a možná by jim pomohlo vyhledat terapeutickou pomoc a podporu, kde by mohli problém probrat osobně. Existují zařízení, která poskytují poradenství rodinám závislých, když tak napište region, který by pro ně byl dostupný, někoho vám doporučíme. Pokud se týká možnosti obrany rodičů za situace, kdy se k nim syn chová agresivně - je možno zavolat policii a záchranku. A pokud doma krade, mohou podat trestní oznámení na policii. Otázkou je, zda by na takto razantní řešení by ochotni přistoupit. Nicméně, váš bratr je dospělý a jestliže je zatím rozhodnutý drogy užívat a nechce nic měnit, vaši rodiče i vy máte nárok se před důsledky jeho závislosti chránit. Přeji hodně sil a věřím, že se časem situace ve vaší rodině dá do pořádku. Hodně štěstí.