sestra a pervitin
mm
Dobrý den, tento víkend jsme zjistili, že naše dvacetiletá sestra bere pervitin. Prý ho užívá 3x týdně po dobu jednoho roku. Vzhledem k tomu, že asi před 2 lety chodila s klukem, který bral také, tak si myslíme, že ho bere určitě déle. (Před 2 lety byla na testech, které byly sice negativní, ale přiznala, že pervitin zkusila. Pak tvrdila, že je vše v pořádku.) Letos měla maturovat, ale v posledním ročníku propadla a tak se k maturitě nedostala. Ročník může sice ještě opakovat, ale protože obor, který studovala, se jeden rok neotevřel, tak musí rok čekat. Chtěli bychom, aby nastoupila léčbu v Opavě, ona ale nechce, prý to zvládne sama. Bohužel má ale jen samé kamarády feťáky, nemá v podstatě ani žádné zájmy. Pomáhá jí jen jeden kluk, který s drogama nemá nic společného. Rodina za ní zatím stojí. Mamka je z toho úplně vystresovaná, moc ji věřila.. V Opavě prý navíc mají plno, tak ji tam snad ani nevezmou. Zatím jsme si domluvili schůzku s psycholožkou, ale máme trochu obavy, aby to k něčemu bylo, protože ne každý psycholog je dobrý. Co můžeme ještě více pro ni udělat a hlavně jak ji přesvědčit, aby léčbu nastoupila? Předem děkuji za odpověď. M.

Odpověděl:
Dobrý den, z vašeho dotazu je cítit panika. Ta je vzhledem k situaci sice pochopitelná, ale může vás dostat do nepěkné pasti. Vaše možnosti jsou velmi omezené, protože zatím se zdá, že se snažíte sestře pomáhat tak trochu proti její vůli. To nemá moc velké šance na úspěch, i kdyby se vám jí podařilo k nástupu na léčbu přimět. Do léčby často nastupují lidé teprve tehdy, když už nevidí pro sebe jinou šanci. V té fázi vaše sestra zřejmě ještě není. Vy pro ní můžete udělat to, že jí budete dávat jasně najevo svůj postoj k drogám a nebudete jí jakkoli podporovat, pokud bude brát. Zároveň by ve vás měla mít podporu ve chvíli, kdy učiní kroky k abstinenci (nikoli když o ní bude jen mluvit). Psycholožku sice můžete zkusit, ale lepší řešení by bylo, kdyby se objednala na pohovor do kontaktního centra. Káčko je na problematiku závislostí specializováno, vaše sestra tam může přijít anonymně a zdarma. Může tam otevřeně mluvit o svém užívání a může si tam ujasnit, jaké řešení by pro ní bylo v tuto chvíli ideální. Nástup do léčby není dobré uspěchat a kvalitní předléčebné poradenství může být velmi důležité. To bych tedy viděl jako první krok. Pokud se vám nepodaří přesvědčit vaší sestru, můžete si do kontaktního centra zavolat vy. I vy můžete přijít na poradenství a rozebrat celou věc zevrubněji, než je možné prostřednictvím naší poradny. Pokud potřebujete kontakt, napište odkud jste a my vám ho vyhledáme. Pochopitelně můžete psát i dále, pokud budete potřebovat konzultace ;-). Přeji hodně štěstí. TN