Máma alkoholička
Marie
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak bych mohla pomoci své matce když se z ní stala alkoholička nyní má období kdy pije každý den už od rána a v kuse již týden.Ráno vždy odejde neznámo kam a vrací se navečer opilá, agresivní, otec raději odchází z domu, neumí si přiznat že má problém a nechce se o tom s nikým bavit, myslíte že si to někdy uvědomí a začne s tím něco sama dělat?Kvůli pití přišla i o práci, nedbá na sebe, v čem spí v tom i ráno odchází, a je jí jedno že celé rodině svým pitím ubližuje.Nevaří, ani neuklízí zkrátka její celodenní program spočívá v pití.Jak bych jí mohla pomoci?Jak jí přimět k tomu aby s tím začala něco dělat?Děkuji za odpověď K.

Odpověděl:
Dobrý den, z vašeho dotazu jsem úplně nepochopila, zda problém s pitím u vaší maminky trvá poslední týden-dva a v minulosti problém s alkoholem neměla a nebo jste už něco podobného dříve řešili a problém se opakuje. Někdy může být příčinou nadměrné konzumace alkoholu i psychiatrické onemocnění, to by však musel posoudit lékař-psychiatr. Každopádně vaše maminka je nyní ve fázi, kdy si problém nechce připustit a popírá ho. Za této situace bývá velice obtížné dotyčného přimět k nějaké změně. Vy a zejména její partner, jí však dávejte jednoznačně najevo, že o jejím pití víte a nesouhlasíte s ním. Není dobré před problémem utíkat nebo se tvářit, že neexistuje. Stává se, že závislý si problém připustí, až například začne mít vážné zdravotní, sociální či právní potíže, a to bývá různě dlouhá doba. Chápu, že nechcete jen nečinně přihlížet. Pokud matka odbornou pomoc či léčbu odmítá, těžko ji tam můžete zavést násilím. Rozhodně však odbornou podporu můžete vyhledat vy a situaci osobně zkonzultaovat se specialisty na závislosti a pokusit se vymyslet strategii, jak se k matce chovat, aby si problém připustila a byla motivovaná něco změnit. Předběžně se můžete poradit i s jejím praktickým lékařem. A pokud by byla v opilosti agresivní a vážně ohrožovala sebe nebo vás, lze volat i záchranku. Umím si představit, v jak nelehké situaci nyní jste. Zkuste se však zaměřit i na svůj vlastní život a na to, abyste v něm byla přiměřeně spokojená. Přeji hodně sil a trpělivosti a pokud byste potřebovala kontakt na nějakou poradnu, napište region, zkusíme vám někoho doporučit.