dotaz
véna
jak je veliká závislost na pervitinu když ho holka 24 let bere denně rok nosem nebo perorálně? a jaká je šance na, když by se sama pokoušela přestat, protože odbornou pomoc odmítá? odmítá li pomoc, chce vůbec přestat? všem tvrdí, že už nic nebere, přitom již mockrát selhala a tvr¨dila to samé. díky

Odpověděl:
Dobrý den, při této frekvenci užívání a neschopnosti přestat se dá závislost předpokládat. Šanci přestat má jistě každý, tedy i ona. Bez odborné pomoci to však pravděpodobně bude mít daleko složitější, což se ukazuje na tom, že opakovaně selhává. To, co popisujete je typické pro uživatele, kteří si svůj problém začínají uvědomovat, ale zatím se snaží zvládnout ho sami. Někomu se to povede, většině zřejmě ne. Teprve poté, co sami sobě přestanou věřit, vyhledají odbornou pomoc, ale ani to neznamená zaručený úspěch. Závislý má k abstinenci velmi ambivalentní postoj, tzn. že by rád abstinoval, ale přitom také bral. Teprve tehdy, když droga začne víc brát než dávat, začne být uživatel připraven k opravdové změně. To však může trvat léta. Vy pro ní v tuto chvíli můžete udělat jen to, že jí nebudete ulehčovat její užívání, ale naopak se jí budete snažit podporovat v případě, že se rozhodne pro abstinenci. Rozhodnutí ale musí udělat ona. Hezký den. TN