pomoc
Dobrý den, jsem velice ráda, že jsem narazila na vaši stránku. Nevím už totiž co si počít. Ale začnu od začátku. Žiju se sestrou,bratrem a rodiči. Bratr je z prvního manželství matky a jeho problémy začaly na vojně, kde se chytnul špatné party, sice tam kouřil jenom trávu, ale tím to začalo. Několik roků to bylo střídavě lepší a horši, ale neřekla bych že v té době fetoval..ale jesli ano nešlo to poznat. Ale pak si našel starši přítelkyni, nakonec se rozešli. A tehdy to začalo být hrozné. Vrátili se podívní kamárádi kdovní odkud a někteří i věžení. Začli ho stahovat sebou dolů. A on s nimi začal fetovat. Vím určitě, že kouří pervitin. Ale poslední dobou mám strach i z toho že už si i píchá...vypadá hrozně strhaně asi o 10 roků starši než je...a teď nastaly problémy i doma moji rodiče ví že je něco špatně...přišel o práci a jeho pokoj..kdyby jste to neviděli neuvěříte jsou tam jenom kupy rozebraných věci a postel....otec na matku naléha ať se to nějak řeší, ale matka prostě neví jak . Pořád si myslí, že to je její syn a nevidí vůbec realitu . Já to vím , vím že fetuje ale nevím co dělat. Nedá se s ním prostě mluvit, když se ho zeptám jestli si ode mě vzal peníze řekně že vůbec hraje divadlo tak, že začnu pochybovat o tom že mi je vzal, ale přitom vím že to byl on pak začně řvat a dostane svůl agresivní záchvat.MInimálně se baví se mnou a matkou.. ale s otcem( jeho nevlastním) to je katastrofa. Má ho uplně v paži přitom otec se vždycky snažil...Mizí na celé dny ven a třeba celý víkend k nám jezdí podivní lidi a shánějí ho, že jim dluží atd. Dneska mi matka řekla,že se to bude muset začít řešit, že si všichni sedneme.Ale nevím co chcou řešit oni si asi myslí že je to tou partou atd...ale já vím že to je perníkem...a budu jim to muset řict, aby jsme se pohli.Ale vím že on to nepřízná no spíše se snámi nebude ani bavit.....a řekne mi že si vymýšlím a že není žádná fetka....ale má prostě všechny příznaky...a když vidím jak v garáži páli piko přes žárovku....je to jasné.. matka v noci nemůže spát je z toho hodně špatná..a já mám taky někdy strach aby nás nějaký jeho kámoš nevykradl...jsou to hrozní lidé..a mít pocit strachu ve vlasním domě a nebo si schovávat peníze ve vlastním domě to je hrozný pocit.. ....a tak vás prosím o radu kde vůbec začít....

Odpověděl:
Dobrý den, myslím, že vaše rozhodnutí, říci rodičům, že za řadou bratrových problémů jsou pravděpodobně drogy, je v tuto chvíli správné. Aby se problém mohl začít řešit, je přinejmenším potřeba ho pojmenovat. To, že bratr užívání nepřiznává, není pro tuto chvíli to nejdůležitější. Pokud s vámi bydlí, máte právo po něm požadovat, aby se na chodu domácnosti podílel jak finančně, tak praktickou pomocí. Krádeže peněz a agresivitu mu rozhodně tolerovat nemusíte. Předpokládám, že dům patří vašim rodičům a oni mohou rozhodovat, kdo a za jakých podmínek tam s nimi bude bydlet. Pokud bratr není ochoten své chování změnit, bylo by dobré, abyste ho vy jako rodina informovali, že jeho neúnosné chování pro něj může mít velmi negativní důsledky. (Například vystěhování z domu). Chápu, že zejména pro vaši matku je složité se v problému orientovat a začít ho řešit, ale obávám se, že bez nějakých razantnějších opatření to nepůjde. Pokud bratr nespolupracuje, doporučuji, abyste se o dalších krocích zašli poradit někam osobně vy, jako rodina. Existují specializované poradny, které poskytují pomoc rodinám závislých. Určitě byste tam měli více prostoru situaci ve spolupráci s odborníky, kteří mají s řešením podobných problémů zkušenosti, probrat a ujasnit si, jak dále postupovat. Navíc byste získali i potřebnou oporu, která pro vás do budoucna může být velkým přínosem. Zkuste o tom pouvažovat a nabídnout to i rodičům. Pokud nám napíšete region, můžeme vám konkrétní zařízení doporučit. Přeji hodně sil.