Podávání marihuany prostřednictvím kojení děcku
Věrka
Dobrý den. Mám k vám velikou prosbu o odpověď a dotaz. Chtěla bych se zeptat, zda je trestné, když těhotná matka kouří marihuanu a v této zálibě pokračuje i po celou dobu kojení. Dostala jsem se na internetové stránky, kde jedna coby "celebrita" přesvědčuje ostatní přítomné o legálnosti marihuany a o blahodárných účincích na dospělého člověka i malého kojence. Můžete mi sdělit, jaké vedlejší účinky toto počínání může mít a co může vše způsobit? Děkuji předem za odpověď. V. H.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Užívání drog, ani v těhotenství a v průběhu kojení, trestné není. Tím samozřejmě nechci říct, že užívání marihuany, zvlášť v těhotenství a při kojení, nemá svá rizika. Marihuana není legální droga (její pěstování, držení ve větším množství, distribuce... jsou trestné, držení v malém množství je považováno za přestupek). Kouření marihuany naštěstí nemá fatální dopady na nenarozené dítě, pokud je ale droga užívaná v těhotenství pravidelně, může dojít ke snížení porodní hmotnosti, což je samozřejmě handicap pro dítě a zkoumá se, zda užívání marihuany v těhotenství může mít vliv na pozdější případné poruchy učení a chování u dítěte. Blahodárné účinky na nenarozené dítě a na kojence tedy rozhodně nemá. Marihuana může mít některé pozitivní účinky, byly prokázány pozitivní dopady užívání marihuany a konopných přípravků při léčbě některých nemocí. Což ovšem neznamená, že její vliv je vždy za každých okolností jednoznačně a pouze pozitivní. S intenzivním užíváním marihuany může být spojena řada psychických potíží a výjimečně může dojít až k rozvoji závislost. Pokud byste se chtěla dozvědět víc o drogové problematice a těhotenství, na webu www.drogy-info.cz můžete v sekci Publikace / Bulletin Zaostřeno na drogy najít číslo bulletinu zaměřené na návykové látky v těhotenství, které je bezplatně ke stažení. V bulletinu najdete i odkazy na další publikace k tématu.