sestra
Dobrý den, mám sestru o které si myslím, že bere drogy. Má ted pořád takové červené oči, klepou se jí ruce, tak nějak divně kroutí pusou...v práci si čas od času bere volno pro "nemoc". Do telefonu mluví nesmysly a blekotá a druhý den si ani nepamatuje, že jsme spolu mluvily. Chtěla bych se jen zeptat, co si o tom myslíte? Předem děkuji za odpověd. Doufám, že jen zbytečně plaším, ale mám o ní strach.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o sestru starost. Bohužel takto přes internet se těžko posuzuje, co za sestřiným chováním může být. Podle toho, co popisujete, tak tam ale zjevně problém je a nemyslím, že byste "plašila" zbytečně. To, že si bere volno v práci, z důvodů, které zřejmě nevypadají věrohodně, že Vám telefonuje, mluví z cesty a pak si nepamatuje, že s Vámi mluvila, to není úplně běžné chování. Také popisujete fyzické příznaky jako jsou červené oči a třes rukou. Nedokážu posoudit, zda a o jaké drogy se jedná, nicméně napadá mě také, zda sestra nemá vážnější problém s alkoholem, čemuž by řada příznaků odpovídala. Případně zda nemá nějaké problémy, kvůli kterým by začala brát nekontrolovaně prášky na uklidnění. Nelegální drogy jsou jedna varianta, ale výše uvedené možnosti jsou další možnost, kterou je potřeba brát v potaz. Bohužel nevím, kolik je Vaší sestře let, zda se u ní v minulosti nějaké podobné potíže vyskytly, zda nemá nějaké závažné psychické problémy. Také nevím, zda jste se s ní již pokoušela na toto téma mluvit, a pokud ano, tak jak se k tomu postavila. Jestliže jste spolu o tom nemluvily, tak bych to asi zkusila. Uvidíte, jak se zachová, jak se k tomu postaví. Asi bych se pokusila ten hovor začít spíše tím, že si všímáte, že se něco děje, že o ní máte starost a že byste jí ráda pomohla... udeřit na ní a chtít vysvětlení asi nebude úplně fungovat. Pokud by se Vám svěřila s tím, co se děje, tak bych Vám pak mohla poslat nějaké kontakty na kolegy, kde by mohla vyhledat odbornou pomoc, pokud by o to měla zájem - ať už se jedná o nějaké psychické potíže nebo o návykové látky. Zatím přeji hodně štěstí a napište, jak to vypadá.