jak dál?
Dobrý den, už nevím jak dál,proto Vás moc prosím o radu. Od dubna tohoto roku jsem s mým přítelem užívala pervitin.Ještě do nedávna jsem si myslela,že je vše ok,ale poslední týdny pozoruji,že to jde s námi hrozně z kopce.Když pominu,že nemáme 4 měsíce zaplacený nájem ani žádné splátky,tak je tu něco daleko horšího.Už nejsem schopna vyjít z bytu,jen na to pomyslím a je mi příšerně zle.Ani doma to není o nic lepší.Dělá mi velké problémy vůbec cokoliv udělat.Mám příšerné deprese,takové,že nemohu popadnout dech.Minulý týden mě odvezla záchranka do nemocnice,kde jsem byla 2 dny.Chtěla jsem se svěřit příteli,že už takhle dál nemůžu žít,že za všechno může to svinstvo,že potřebujeme pomoct,ale on to odmítá s tím,že to přejde.Nepřejde,vím to.Nemohu se už na něj ani podívat,úplně se mi zhnusil.Začala jsem se mu vyhýbat a zavírám se ve vedlejším pokoji,kde se trápím a pořád brečím.Prosím pomozte mi,prosím....já nechci umřít,nechci udělat nějakou blbost,Četla jsem,že pak člověk může spáchat i sebevraždu.Nemůžu to přeci nechat dojít tak daleko.Mám 11 letého syna ve střídavé péči,zrovna tento týden je u nás.Je mi to tak strašně líto,že vidí svojí mámu uplně na dně,která mu není schopna udělat ani jídlo.Co mám prosím Vás dělat v této příšerné situaci?Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Popisujete skutečně obtížnou situaci. Myslím, že to, co píšete, souvisí vše více či méně s užíváním pervitinu, i když se nejedná o užívání dlouhodobé. Potíže psychického rázu mohou přijít velmi brzo, úzkostné a depresivní stavy mohou být dost úporné. Máte pravdu v tom, že potřebujete pomoc a že psychické problémy, které prožíváte, které v důsledku vedou i dalším potížím (neschopnost postarat se o dítě, neplacení nájmu apod.), jsou spojené s tím "svinstvem". Přítel zjevně problém nenahlíží a odbývá to s tím, že to přejde. Máte pravdu také v tom, že to nepřejde, pokud budete brát pervitin dál. Pokud se k tomu přítel staví tímto způsobem, zjevně s tím nechce nic dělat. Vy si uvědomujete, že to takhle dál nejde, ale nemáte od něj žádnou podporu a on nejeví nějakou vůli ke změně. Ve vztahu nejste spokojená, partner se Vám začal hnusit, vyhýbáte se mu... Co v téhle situaci dělat...? Jako nejlepší řešení se mi jeví to, že vyhledáte nějakou odbornou pomoc a pokusíte se řešit situaci týkající se užívání drog a Vašeho psychického stavu. Obávám se, že přítel Vám v tuto chvíli nijak nepomůže a bylo by pro Vás v tuto chvíli lepší, pokud byste vztah ukončila. Vím, že to bude asi těžké, ale jestliže partner bude brát drogy dál, tak jednak je minimální šance, že se podaří abstinovat Vám, a jednak se mi takový vztah nejeví jako perspektivní, i kdyby se Vám to podařilo. Navíc máte i zodpovědnost za syna, který již není rozhodně tak malý, aby neviděl, že se něco děje a že máte potíže. Nevím, jak se ve vztahu k Vašemu synovi chová současný partner, ale dobrým vzorem mu jistě také není. Napište mi prosím, kolik je Vám let a odkud jste, a já bych Vám mohla doporučit kontakty na vhodné zařízení nebo někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Držím moc palce a věřím, že se Vám to podaří zvládnout, i když to tak možná v tuto chvíli necítíte. Není důvod, proč by se Vám to podařit nemělo.