Kamarádka šňupe pervitin
Honza
Dobrý den,chtěl bych se zeptat,jak postupovat,když chci pomoci kamarádce,která od 14ti šňupe "perník" (je jí 23),v těch 14ti jí máma nechala nařídit ustavní léčbu - vydržela abstinovat půl roku,prej když opouštěla léčebnu,tak brečela,protože věděla,že do toho zase vlítne.Ona tvrdí,že s tím chce přestat,že chce pomoct,ale že to sama nezvládne,protože má kolem sebe jen "kamarády",který jí u toho uživání držej (ať už proto,že k drogám mají přístup,ale i proto,že s "normálníma" lidma si nemá co říct).Navrhuje,abych jí odvez z města ve kterém žije - tím jí dostal z dosahu "kamarádů",že půjde na léčbu,ikdyž si myslí,že to nevydrží,jenže tato její verze platí pouze do okamžiku,kdy přijedou kamarádi,potom je jako když jí mají na "dálkovým ovladači" a je to úplně někdo jinej.Má to nějaký řešení?Díky,já jsem z Ústí n.L

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete kamarádce pomoct a že o ní máte starost. Kamarádka bere pervitin natolik dlouho, že se asi řešení bez léčby neobejde. Nicméně k té samozřejmě musí mít motivaci především ona, jinak s tím mnoho neuděláte. Můžete jí odvézt z města mimo dosah kamarádů a pomoci jí s nástupem do léčby, ale nejsem si jistá, nakolik to bude efektivní. Kamarádka přenáší zodpovědnost na Vás (vy jí máte odvézt a pomoci jí, i když ona neví, jestli v léčbě vydrží...), na kamarády, kteří berou (oni jsou ti, kdo ji v drogách udržují...), nicméně primárně je to její volba, i když to zní tvrdě. Samozřejmě vím, že je těžké se rozhodnout k léčbě a k životu bez drog, že léčba stojí dost úsilí a že pokud se pohybuje v prostředí, kde se bere a kde má k drogám přístup, tak je velice snadné opět podlehnout a na nějaké změny a uvažování o léčbě se vykašlat. Myslím, že v tuhle chvíli kamarádka potřebuje spíš odbornou pomoc. Tím nechci snižovat hodnotu Vašeho úsilí, je určitě dobře, že se jí snažíte podpořit a pomoci jí. Jen myslím, že Vás do toho příliš vtahuje, aniž by byla moc ochotná s tím něco dělat a jak jsem už psala, přenáší zodpovědnost na Vás. Můžete jí zkusit nabídnout, že by vyhledala nezávazně někoho z odborníků, s kým by mohla situaci probrat, zjistit, jaké jsou možnosti léčby a co by pro ni teď bylo nejvhodnější. Existují tzv. kontaktní centra pro uživatele drog, které poskytují služby anonymně a bezplatně a kde by se mohla poradit, aniž by musela nutně hned nastoupit někam do léčby. V jejím případě, vzhledem k tomu, jak dlouho drogy bere, bych asi jako vhodnou variantu pak viděla nějakou dlouhodobější léčbu, nejlépe v terapeutické komunitě. Pokud byste si chtěl přečíst víc o jednotlivých typech péče a léčby, můžete se podívat na náš web pod rubriku Pomoc a léčba. Posílám kontakt na Kontaktní centrum v Ústí, kam by se mohla obrátit (pokud je tedy ze stejného regionu jako Vy, pokud ne, napište, odkud je a pošlu Vám jiný kontakt). Přeji hodně štěstí a držím palce. Ústí nad Labem, Drug Out Club o. s. Kontaktní centrum pro drogově závislé Velká Hradební 47/13, Ústí nad Labem, 400 01 telefon: 475 210 626 Mgr. Radka Kobližková http://www.drugout.cz