ZVLÁDNE TO SÁM?
ILONA H.
mANŽEL UŽ PO DRUHÉ PROPADL ALKOHOLU. sAMOZDŘEJMĚ JAKOŽTO JEHO MANŽELKA A MATKA NAŠICH 3 DĚTÍ UŽ NEMOHU DÁL SNÁŠET TO KAŽDODENÍ PITÍ, HÁDKY, JEHO TUPÝ VÝRAZ, LEHKOVÁŽNOST,NIC NEDĚLÁNÍ JEN PITÍ.PIJE TVRDÝ ALKOHOL "VODKU". 1-2 FLAŠKY.NA ZAČÁTKU LETOŠNÍHO ROKU DOSTAL EPILEPTICKÝ ZÁCHVAT ZA ALKOHOLU.STALO SE MU TO V KOTELNĚ, TAKŽE BYL CELÝ OMLÁCENÝ, NEMOHL STÁT NA NOHOU BYL SAMÁ KREV - TENKRÁT JSEM ZAVOLALA ZÁCHRANKU- ONI HO ODVEZLI, ALE 2X Z NEMOCNICE UTEKL. NAKONEC JSEM HO PŘEMLUVILA A ON PŘES NOC ZŮSTAL POD LÉKAŘSKÝM DOHLEDEM. DRUHÝ DEN KDYŽ JSEM JELA NA NÁVŠTĚVU BYLO MY OZNÁMENO ŽE MANŽEL PODEPSAL REVERZ - DIAGNOZA - "NOTORICKÝ ALKOHOLIK" , PŘIŠEL DOMU A BYL ZMATENÝ, NAŠTĚSTÍ MI DOKTOR VŠE VYSVĚTLIL-MĚL ABSTINEČNÍ PŘÍZNAKY, KOMPLET VŠE CO K TOMU PATŘÍ - HALUCINACE, TŘES, ILUZE... ATD . TRVALO TO 3 DNY, ALE DOSTAL SE Z TOHO A PŘESTAL PÍT. DOCHÁZEL NA KLINIKU KVŮLI "PROCHLASTNÝM JÁTRŮM" A VŠE VYPADALO BEZVADNĚ "MÁM DOMA ZASE TOHO CHLAPA, CO JSEM SI VZALA". BÁC - OPĚT ZAČAL, UŽ JSEM TO PSYCHYCKY NEVYDRŽELA A ŘEKLA JSEM MU, ŽE NENECHÁM DĚTI NA TO KOUKAT, KLUK JDE DO ŠKOLY, JÁ POTŘEBBUJU VĚNOVAT SE JEMU A DALŠÍM 2 DĚTEM A NÉ ČEKAT AŽ TO Z MANŽELEM ZAS ŠLEHNE. SLÝBIL PŘESTAT. NA KLINIKU NECHCE, PRÝ TO ZVLLÁDNE SÁM - ALE ZVLÁDNE TO? UŽ TO TRVÁ 5 DEN A ON TVRDÍ, ŽE NEMŮŽE PŘESTAT NA RÁZ. ŽE MUSÍ SNIŽOVAT DÁVKY. MÁM TOMU VĚŘIT - SLYBUJE PROSÍ, ŽE CHCE PŘESTAT, OPRAVDU CHCE, ALE JÁ UŽ NEMŮŽU, JÁ OPRAVDU UŽ S NERVAMA NEMŮŽU. CO MÁM DĚLAT. A CO MÁ DĚLAT ON?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Podle toho, co píšete, tak manžel má skutečně závažný problém, je na alkoholu fyzicky závislý, dostal z alkoholu epileptický záchvat, pravděpodobně prodělal stav deliria ("popisujete halucinace, třes, iluze...") a to v žádném případě není schopen zvládnout sám. Pokud to chce manžel zvládnout, tak musí absolvovat léčení a alkoholu se navždy vyhnout. Tvrzení, že to zvládne sám, že postupně sníží dávky, že nemůže přestat naráz, je jen jedna z jeho iluzí a obrana, jak nemuset problém řešit hned. Pokud skutečně chce přestat a slibuje, že se situace změní, tak musí vyhledat odbornou pomoc. Jinak se budete zase týdny a měsíce potácet spolu s ním v tom samém bludném kruhu. Zkuste myslet skutečně teď na sebe a na děti. Jak dlouho tohle ještě chcete snášet? Jak dlouho se v tomhle prostředí, kdy manžel vůbec nefunguje, mají pohybovat Vaše děti? Kolikrát již sliboval, že s tím přestane a kolikrát to tak nebylo? Omlouvám se, jestli jsem příliš tvrdá, ale v tuto chvíli skutečně není moc možností. Buď se manžel půjde léčit a Vy mu dáte ještě šanci, pokud bude fungovat bez alkoholu nebo se s ním rozejdete nebo budete žít v tom, v čem teď. Nic jiného mezi tím není. Možná by Vám pomohlo, kdybyste si o tom mohla promluvit s někým z odborníků osobně, zvážit, co by bylo teď nejlepší, jak s manželem komunikovat, jak ho přimět k léčbě. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla vyhledat kontakt na někoho z kolegů ve Vašem regionu, případně se můžete zkusit obrátit na lékaře, s nímž jste již komunikovala předtím. Držím moc palce a skutečně se snažte myslet hlavně na sebe a na děti.