Harm reduction
nikola
Dobrý den, ano, měla jsem namysli co jim jejich práci znesnadňuje.Dočetla jsem se, že je to např.: těžkko dostupná skupina (uživatelé, kteří drogy užívají drogy v soukromých bytech a nic je nemotivu k tomu, aby k těm jejich "sedánkům" zvali pracovníky), ráda se dozvěděla i další věci či okolnosti k znesnadňování jejich práce. Tyto informace potřebuji znát, neboť je to otázka, kterou mi budou klást při obhajobě mojí závěrečné absolventské práce. Vůbec si s odpovědí na tuto otázku nevím rady, proto jsem se na Vás obrátila s očekáváním, že by jste mi mohli poradit. Moc děkuji za Vaši ochotu. Nikola

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Možná by pomohlo, kdybyste napsala, na jaké téma je Vaše práce, abych si to mohla dát do nějakého kontextu. Věcí, které znesnadňují pracovníkům v nízkoprahových zařízeních práci, je celkem dost... a není to jen o tom, že pracují s nesnadno dosažitelnou a obtížnou cílovou skupinou, to je součást té práce a její smysl, takže to, že pracují s klienty, kteří nejsou motivovaní, kteří nemění své chování, že musí klienty ze skryté populace sami vyhledávat, to je ta práce jako taková, nikoli její znesnadnění. Znepříjemnit práci dokáží například negativní mínění veřejnosti, která má terénní pracovníky za lidi, kteří akorát podporují užívání drog a dávají "feťákům" zadarmo stříkačky, nebo to, že je obtížné získat finance na tuto činnost, že se snižuje objem financí vydávaných státem na programy drogové prevence, HR a léčby. Terénní pracovníci také často naráží na mýty a předsudky, ve spolupráci s jinými institucemi nejsou považováni za dostatečně kvalifikované (např. ve spolupráci s lékaři, s úřady) apod. Zkuste se dále podívat na www.adiktologie.cz, kde najdete také řadu informací z historie a současnosti HR.