panické stavy
Dobrý den, od 16ti do 19ti občas (od 19ti do 25ti denně) jsem kouřila trávu. Kromě klasického přežírání se mi nikdy nic špatného nedělo. Minulé léto byl den, jako každý jiný. Byly jsme s přítelem doma, dali si jointa (ten den už třeba třetího). Asi po 5min jsem cítila, špatně se to popisuje, jak se ve mě zvedá pocit paniky. Rozbušilo se mi srdce, cítila jsem hrozný tlak v hrudi a hlavě, nemohla jsem pořádně polknout a donadýchnout se. Nemohla jsem ležel musela jsem vstát, šla jsem do koupelny a oplachovala se ledovou vodou, to trošku pomáhalo. Nejdřív jsem chtěla zavolat sanitku, pak jsem dostala pocit,že to nemá smysl, že stejně umřu, že to nestihnou. No, nemá to asi cenu moc rozvádět, prostě to byl nejhorší zážitek mého života. Asi po hodine se to postupně uklidnilo. Večer když jsem šla spát (cítila jsem se hrozně unavená, vyčerpaná), když jsem usínala, najednou jsem se prudce zvedla, musela jsem zalapat po dechu a cítila jsem jakoby se to vracelo. Od té doby jsem si už dala vždycky jen pár tahů z jointa a i tak jsem cítila, jak mi buší srdce, jak se blížim k tomu stavu, který jsem popsala. Teď je to asi půl roku, co trávu nekouřím vůbec. Občas se mi stane, že mám z ničeho nic takový pocit nervozity, neklidu, rychlejší tep - všechno naprosto bez příčiny. Včera v práci se ale stalo něco jiného. Zase to ve mě narůstalo, musela jsem se zvednout ze židle a někam jít, nejradši bych utíkala,opět bušení srdce, pocit že omdlim, strašná slabost. Nevím jestli je důležité, že to bylo po snidani. Asi po hodine se to uklidnilo, pak jsem šla na oběd a cca pul hodiny po něm se stalo to samé. Byla jsem tak zoufalá, nevěděla jsem co mám dělat, brečela jsem. Přítel pro mě přijel a zavezl me k doktorce. Ta mi řekla že cítí slabý šelest na srdci, že mám zrychlený tep a poslala me na ekg a echo. Nemá to asi cenu dál rozvádět a nechci Vás tím unavovat, ale zajímalo by mě, mohla tohle všechno odstartovat ta tráva (roky jsem jí kouřila fakt hodně a vždycky bylo vše ok)? Přišlo to tenkrát jak blesk z čistého nebe a od té doby se to v menší či větší míře opakuje. Děsí mě ten včerejšek, v tý práci, to se mi prostě nesmí stávat. Blbý je, že to naprosto neumim ovládnout. Dejte vědět, co si o tom myslíte. A co jsou to ty stavy před usnutím (čtu si, cítím jak se mi klíží oči, vypnu světlo, jdu spát, usínám...a najednou jak kdybych dostala elek. ránu - posadim se, zalapám po dechu, buší mi srdce a je to hnus. Pakto většinou přejde a normálně usnu). Moc děkuju za odpověď. H.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud vám lékařka v rámci vyšetření nezjistila nic, co by vaše zdravotní problémy mohlo vysvětlovat, je skutečně možné, že vám marihuana nastartovala vámi popisované panické stavy. U disponovaných jedinců to není až tak vyjímečné. Docela si umím představit, jak to musí být nepříjemné a jak vám to komplikuje život. Na vašem místě bych zvážila vyhledání psychiatrické pomoci, psychoterapie a eventuelní medikace by vám mohly dost ulevit. Také se pokuste předem se svými stavy příliš nezúskostňovat a marihuaně a i ostatním drogám se do budoucna důsledně vyhýbat. Přeji hodně štěstí a věřím, že se to dá brzy do pořádku.