hiv
anonym
Dobrý den je pravda když mi napsala jedna doktorka toto ?Když se píchne o jehlu chirurg při operaci hiv positivního muže je šance na nákazu hiv jen 0,3 % .Takže když jsem se venku píchl o injekční jehlu tak je šance na nákazu hiv menší než 0,3 % ?děkuji za odpověď

Odpověděl:
Dobrý den, ta procenta vám přesně nepotvrdím, ale v zásadě měla ona dáma pravdu. Riziko při poranění o použitou injekční stříkačku je velmi nízké, protože virus HIV na vzduchu poměrně rychle umírá. Pokud sdílí injekční stříkačky injekční uživatelé drog, je riziko naopak velmi vysoké, protože spolu s obsahem stříkačky si uživatel vstříkne do žil poměrně značnou dávku krve předchozího uživatele a to většinou bezprostředně po předchozí aplikaci. HIV je mezi českými injekčními uživateli v porovnání s okolními státy naštěstí velmi málo rozšířeno, takže byste musel mít opravdu velkou smůlu. Větší riziko představuje žloutenka typu C, kterou je u nás nakaženo přibližně 30 % injekčních uživatelů drog. Riziko nákazy při poranění je sice také spíše teoretické, ale pro jistotu se nechte otestovat na všechno - tedy HIV, hepatitidu C a B. Na testy byste měl jít co nejdříve, potom znovu po 3 měsících a naposledy ještě jednou po 6 měsících, kdy může být definitivně vyloučena hepatitida C. Po tu dobu byste měl pro jistotu dodržovat zásady bezpečného sexu. Hodně štěstí. TN