Prosím pomozte...
JanusaF
Dobrý den, nevím kam se obrátit..proto to zkusím takto přes Vaši on-line poradnu..je to zhruba tři roky, co se nám máma přiznala, že už rok a půl fetuje...konkrétně se jedná o šňupání (naše domněnka, soudě dle příznaků a všeho, že se jedná o pervitin)..tenkrát nám řekla, že potřebuje pomoc a že jí musíme být na blízku..já a mladší sestra jsme dělaly,co jsme mohly a bylo vidět, že s tím přestala..zhruba tak na rok..takže si myslím, že ta závislost nebyla zase až tak veliká..nevím...sama jsem to nikdy nezkusila ani mě to neláká..poslední dobou s tím však opět začala..mamka je v těžké situaci..bez práce, dluhy..ale má kolem sebe lidi, kteří jí finančně hodně pomáhají....opravdu velmi hodně..mám z ní pocit,že už ani do té práce nechce jít..že jí tenhle život vyhovuje..poslední dobou stále spí..neustále...mamce je 42 a má 3 děti..mě, mladší sestru a nejmladší sestru, které je 9 let...té je mi hrozně líto...vždyť za nic nemůže a má mít takovéhle dětství?? Je fakt, že máma se jí snaží dát první poslední..to ano..ale...uvnitř se mi vše svírá, když Vám o tom všem píši..velmi Vás prosím o opověď...nevím, jak a kde začít s nějakým řešením..

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, tak jste v opravdu těžké situaci. Maminka má problém s drogami a Vy se jí snažíte pomoct. Mám trochu pocit, že je na Vás příliš mnoho zodpovědnosti, kterou máma přenáší na Vás a sestru, místo aby se s problémem snažila vypořádat trochu zodpovědněji, například tím, že vyhledá nějakou odbornou pomoc. Chápu, že je ve složité situaci s ohledem na práci, dluhy, nicméně píšete, že lidé v jejím okolí jí velmi pomáhají a že mamince možná už takový život vyhovuje a nechce ho měnit. Nepíšete, kolik je Vám a Vaší sestře, se kterou se mámě snažíte poskytnout pomoc. Napadá mě ale, že byste se mohly zajít poradit i Vy samy, pokud máma nebude mít zájem se k někomu z odborníků vypravit. Existují centra, která nabízí pomoc a poradenství rodinám a blízkým uživatelů drog, obvykle tam pomoc vyhledávají rodiče dětí, které užívají drogy nebo partneři závislých, ale není důvod, proč byste takovou pomoc nemohla využít Vy (případně spolu se sestrou). Myslím, že je to natolik závažná záležitost, i s ohledem na Vaši nejmladší sestru, že bych s návštěvou odborníka moc neváhala. Získaly byste potřebné informace, podporu a probrat to, co by bylo teď pro Vás i mámu nejlepší. Také mě napadá, zda máte v rodinném okolí někoho (přátele, příbuzné), kdo o problému ví a mohl by Vám být nápomocný (v tuhle chvíli nemyslím mámě, ale skutečně Vám)? Nebo komu byste se mohla svěřit? Musí být těžké se s tím vypořádávat takhle bez opory. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám zkusila najít nějaké zařízení nebo někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit. Zatím držím moc palce.