drogy
lenisek
ahoj, chtěla bych se zeptat pouze ze zájmu (k drogám mě nic netáhne) tedy přesněji kvůli tomu,že drogy právě probíráme ve škole: Jak se dělí drogy podle způsobu vstupu do organismu? Jak se dělí drogy podle účinku na lidský organismus? Jaký je rozdíl mezi přirozenými a syntetickými drogami? Jak se k drogám staví zákon?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud bych Vám měla odpovědět na všechny Vaše dotazy, tak by to bylo skoro na knihu, obzvlášť ten poslední dotaz. Doporučím Vám především si přečíst informační texty o drogách na naší stránce, tam najdete řadu podrobných informací, případně Vám poskytnu další odkazy na weby spřízněných organizací. ad 1) Úplně nevím, co tím myslíte? Pokud jde o formy aplikace/užívání drog, tak je můžete užít orálně (spolknout, vypít), také můžete drogy užít kouřením, šňupáním nebo injekční aplikací. Jiné způsoby jsou výjimečné. ad 2) Můžete je rozdělit podle jejich rizik na drogy s potenciálně nízkým rizikem (nízké riziko rozvoje závislosti, psychických a zdravotních komplikací, předávkování) a na drogy s rizikem středním a vysokým. Mezi látky s nízkým rizikem by patřil třeba kofein, někdy se sem řadí i konopné drogy vzhledem k nízkému riziku závislosti a tomu, že není prokázáno žádné úmrtí na předávkování konopím. Do střední třídy by patřila např. droga extáze, případně halucinogeny, do nerizikovějších drog např. heroin. S tím, že ale např. alkohol je spíše ve vyšší třídě, protože může vyvolat silnou fyzickou závislost, řadu psychických a zdravotních poškození a také se jím lze smrtelně předávkovat. Dále můžete drogy rozdělit podle charakteru účinku na tlumivé, stimulační a halucinogenní. Podle tohoto dělení najdete drogy v rubrikách na našem webu. ad 3) Jsou drogy, které pocházejí z přírodních zdrojů (např. rostliny a houby s halucinogenním účinkem nebo keř koka) a jsou drogy, které jsou vyrobeny uměle, v laboratorních podmínkách (např. LSD, pervitin nebo droga extáze). I když toto dělení poněkud pokulhává, pokud si vezmete za příklad třeba kokain nebo heroin, což jsou látky uměle získané z přírodního zdroje (keře koka a v případě heroinu z máku, z něhož se vyrábí i jiné opiáty). ad 4) Obecně jsou drogy legální (alkohol, tabák) a nelegální. Za držení, výrobu, distribuci a další nakládání s drogami nelegálními jsou sankce. Ovšem legální drogy se distribuují také s jistými omezeními (např. alkohol by neměl bt dostupný lidem pod 18 let). Více se můžete dozvědět v naší rubrice Drogy a zákony. Další info najdete jak v textech na naší stránce, tak mohu doporučit např. www.drogy-info.cz (Národní monitorovací středsko pro drogy a drogové závislosti), www.odrogach.cz (web o. s. SANANIM zaměřený na prevenci), www.drogy.net (drogový informační server), www.adiktologie.cz (studijní obor zaměřený na závislosti na 1. lékařské fakultě), www.biotox.cz (web o rostlinných drogách).