petra
Dobrý den. Píšu do školy seminární práci na téma léčba drogových závislostí.Našla jsem o tom mnoho informací, ale stále nemohu najít informace o tom, jestli je nějaký rozdíl při léčbě závislosti na opiátech, halucinogenech a na stimulačních látkách?Jestli jsou pro ně rozdílná zařízení?Nebo jestli se jim poskytují rozdílné služby?A jestli je ke každé závislost specifický přístup?Předem moc děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče rozdílů v léčbě závislosti na opiátech, halucinogenech a stimulačních látkách, tak řada rozdílů vyplývá z účinků příslušné látky a charakteru závislosti na ní. Především jde o závislost na opiátech, kdy jsou při rozvinuté závislosti při odvykání přítomny fyzické abstinenční příznaky, které často vyžadují postupné vysazování drogy či náhradu drogy substitučním přípravkem. U stimulačních drog se odvykací stav projevuje především zvýšenou únavou, spavostí, nejsou přítomny závažné abstinenční příznaky. Substituční léčba (v ČR metadon, léčiva Subutex a Suboxone) se využívá výhradně při léčbě závislosti na opiátech. Při detoxifikaci a zvládání odvykacích stavů je s ohledem na odlišný průběh tohoto stavu u opiátů a u stimulačních drog potřeba využít také jiný přístup. Jinak pro léčbu závislosti nejsou rozdílná zařízení pro uživatele různých typů drog (často se oddělují uživatelé alkoholu nebo gambleři od uživatelů nelegálních drog, ale při léčbě závislosti na nelegálních drogách se dělení podle typů drog neprovádí), specifické služby se poskytují spíše s ohledem na jednotlivce a jeho individuální problémy než s ohledem na typ užívané drogy. Specifický přístup se samozřejmě používá, každý typ závislosti má své zvláštnosti, dlouhodobí uživatelé stimulačních drog mívají poněkud odlišné psychické a zdravotní potíže než uživatelé opiátů. Co se týče halucinogenů, tak tam bývá závislost výjimečná. Pokud bychom vzali příklad LSD, tak tam není závislost prokázána, odvykací stav se neprojevuje, látka se vzhledem ke svému charakteru neužívá kontinuálně a každodenně, léčba související s užíváním tohoto typu halucinogenů je spíše léčba psychiatrických komplikací vyvolaných užíváním LSD než léčba závislosti. Co se týče konopných drog, které se mohou řadit mezi halucinogeny, tam je rozvoj závislosti také výjimečný, není přítomna fyzická závislost, a závažnost stavu celkově nebývá taková jako u opiátů a pervitinu, u konopí se například doporučuje spíše ambulantní léčba, nikoli pobytová. Jako u výše uvedeného LSD, i u konopných drog může dojít k rozvoji psychiatrických problémů, které vyžadují léčbu, spíše než závislost jako taková. Doufám, že Vám odpověd takto stačí. Jinak doporučuji vřele knihu Základy klinické adiktologie nebo Drogy a drogové závislosti (obojí autor MUDr. Kamil Kalina) pro podrobnější informace o jednotlivých typech léčby.