co mám dělat?
veronika
Dobrý den,mám za přítele fetáka co v pervitynu jede už od 18 let.několikrát se pokoušel stím přestat ale byli to jen lži.Teď se mu stalo to že ho ciganí nahaněli a chtěli ho zabít a tak se rozhodl s tím skončit.pořád jen spí.když ne tak pořád chodí a neví co má dělat.začal i zvracet a moc se potí:V noci nebo přes den má divoké sny a také brečí a je mu všeho líto.na léčbu nechce jít že to zvládne sám:Já tomu nevěřím.Mám ho nechat spát nebo ho mám zaměstnat?myslím si že to jsou stavi jako na detoxu.děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Příznaky, které popisujete, jsou typické při odvykání od pervitinu - velká únava a spavost, depresivní a úzkostné stavy, které se mohou projevit tím pláčem, lítostivostí, neschopností věnovat se nějaké činnosti, divokými sny... Tělo se po prožité zátěži, kdy je organismus pervitinem stimulován k nadměrnému výkonu a nemá dostatek spánku, potřebuje zregenerovat, proto se po vysazení objevuje ta spavost a únava, s tím se nedá mnoho dělat, organismus je prostě vyčerpaný. Nepíšete bohužel, jak dlouho se přítel snaží abstinovat a jak dlouho tyto stavy trvají, obvykle to nejhorší odezní během několika dní po vysazení, v menší míře může pak únava i úzkosti přetrvávat, ale většinou se postupně stav spontánně upraví. Nevím také, jak dlouho Váš přítel pervitin bral (píšete, že od 18 let, ale nepíšete jeho současný věk ani dobu, po jakou drogy bral), uvádíte jen, že se pokoušel několikrát bezúspěšně o abstinenci - nevím, nakolik je reálné, aby to zvládl v současnosti bez odborné pomoci... a chápu, že o tom také máte své pochybnosti. V tuto chvíli by bylo asi nejlepší ho "nechat spát", pokud není schopen nic moc dělat, ale jakmile se trochu vzpamatuje, bylo by potřeba, aby měl nějaký denní režim a program, jinak se pak člověk jen zaobírá myšlenkami na drogy... Měl by samozřejmě vyvinout nějaké úsilí i sám, a nenechávat veškerou zodpovědnost jen na Vás. Nevím, jak vypadá Váš vztah, zda a jak dlouho spolu případně žijete a jak jste se v minulosti pokoušeli situaci s jeho užíváním drog řešit. Myslím, že Vy byste si měla také stanovit hranice, za které již nepůjdete a myslet také na sebe. Na Vašem místě bych asi trvala na tom, že by měl vyhledat nějakou odbornou pomoc. Nemusí to znamenat nástup do nějaké pobytové léčby, je možné využít i ambulantní programy. Pokud mi napíšete, kolik příteli, jak dlouho drogy užíval, jaké další problémy se k jeho braní drog vážou (zdravotní, právní...) a především odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit kontakt na někoho z kolegů, na koho byste se mohli obrátit. Zatím držím palce.