alousek
Dobrý den.¨ Chodím s přítelem který je drogově závislí na pervitinu. Je mu 18 a pokoušel se s tím párkrát přestat ,ale vždy jen na malou chvíli. vždy jsem na něm poznala kdy si zase dal svou dávku a kdy ne. Bojí se jehel a proto jenom šnupe. Já nejsem závislá na žádné droze a jsem celoživotně nemocná. nevím si s ním rady a stále mu vysvětluji jaké to má náledky. Nejenom na mě ale i také na jeho rodinu. když si dá..celý dny není doma..například i nezvedá telefony...Prosím o radu co s tím...máme mu naznačit léčbu? nebo je ještě nějaká jiná cesta? předem děkuji za odpověd.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že chcete příteli pomoci a že o něj máte starost. Nepíšete ale bohužel moc informací, nevím, jak dlouho se přítel s pervitinem potýká, zda si sám uvědomuje, že má problém a chtěl by s tím přestat nebo zda má pocit, že to má "pod kontrolou" a nechce s tím nic dělat, zda o tom ví jeho rodina, zda má v souvislosti s užíváním drog nějaké další problémy (ve škole/zaměstnání, zdravotní potíže, právní problémy...). Píšete, že jste se mu snažila vysvětlit, jaké to má následky, nejen s ohledem na Vás, ale i na jeho rodinu. Nevím, jaká byla reakce přítele, jestli si aspoň zčásti důsledky uvědomuje a aspoň uvažuje o změně nebo jestli se je snaží nevidět a v užívání pokračuje. Vzhledem k tomu, že píšete, že se pokoušel i sám přestat, tak by to napovídalo tomu, že si uvědomuje, že s pervitinem nějaký problém má, ale nejspíš není v jeho moci to nějak řešit. Myslím, že by bylo asi nejlepší mu doporučit vyhledat nějakou odbornou pomoc, svépomocí se mu přestávání zjevně nedaří. Nemusí se jednat o léčebnu, existují například kontaktní centra pro uživatele drog (ambulantní zařízení), kde anonymně a bezplatně poskytují služby lidem, kteří aktuálně užívají drogy. Lze využít jak možnosti výměny injekčních stříkaček a zdravotního ošetření, tak individuálního poradenství a konzultace týkající se možností léčby. Pokud by se přítel rozhodl využít nějakou formu léčby, nejspíš v tomto případě ambulantní, tak mu ji pomohlu zprostředkovat. Pokud mi napíšete, odkud jste (resp. přítel), tak bych Vám mohla doporučit konkrétní kontaktní centrum, případně další kontakty. Jinou cestou se v tomto případě nejspíš vydat nelze. Bohužel, pokud přítel nebude chtít takovou pomoc využít a bude tvrdit, že to zvládne sám (což není pravděpodobné), tak s tím mnoho nenaděláte. Skoro si pak říkám, zda by pak paradoxně více nepomohlo nechat ho jeho osudu a zaměřit se více na sebe, zatím se staráte a věnujete pozornost pouze příteli, což musí být velmi vyčerpávající a navíc to nyní nemá požadovaný efekt. Zkuste s ním promluvit a dát mu jasné hranice, co je pro Vás akceptovatelné a co ne, s tím, že mu ráda pomůžete, pokud se sebou bude chtít něco dělat. Pokud nebude mít vůli ke změně, tak je na zvážení, jestli setrvávat ve vztahu, který se nejeví jako perspektivní... Zkuste napsat víc informací včetně toho, odkud jste a pokusíme se najít nějaké možnosti. Zatím držím palce.