dcera, drogy a špatné prostředí
Táta
Dobrý den, mám velkou obavu o svoji 16-ti letou dceru, která je již delší dobu (asi 2 roky) v kontaktu s rizikovými skupinami většinou dospělích osob. S dcerou přes 10 let nežiji (bydlíme každý v jiném městě) a během té doby jsme se určitý čas vůbec bohužel nemohli stýkat. Dozvěděl jsem se, že se pokusila o sebevraždu a byla hospitalizována na psychiatrii. Před půl rokem měla dcera problém ve škole, ze kterého vyplynulo užití drog a bylo jí sděleno podmínečné vyloučení ze školy. V podlední době se mi chování dcery zdálo podezřelé a při posledním telefonátu byla pod vlivem drog, ke kterému se sama přiznala. Svou obavu považuji za opodstatněnou i z toho důvodu, že její nevlastní bratr, kterého její matka měla z prvního manželství, skončil v 15 letech na ulic jako drogově závislý a do dnešního dne nikdo neví kde je. S ohledem na vzdálenost, která mezi námi je, si nevím rady, jak situaci řešit.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, tato situace je na řešení poměrně složitá a pro Vás musí být emočně zatěžující. Dokáži si představit směsici pocitů jako strach, bezmoc, naštvání, možné pocity viny.... Podle toho, co píšete v dotazu se mi zdá, že jste pod návalem těchto emocí zatím neprovedl žádné radikální opatření. To mi přijde dobré. Stejně tak to, že se snažíte získat více informací a doporučení. Nadpis zní dcera, drogy a špatné prostředí. Pokud to takto (poměrně zjednodušeně) vnímáte, může se Vám jevit jako optimální řešení odvést dceru k sobě, vytrhnout ji z tohoto prostředí. Pokud jdou Vaše myšlenky tímto směrem a nebudete chtít využít kontaktu, který je níže, napište mi prosím a já se rozepíši o možných rizicích, která v tom vidím. Každopádně Vaše možnosti jsou poměrně omezené tím, že žijete poměrně daleko od sebe. Dokonce popisujete, že jste se určitý čas nestýkali. Jak dlouho? Jak vřelé, intenzivní a četné jsou Vaše současné kontakty? Pokud můžete na všechny tři poslední otázky odpovědět "velmi", je to poměrně dobré. Pokud převažuje odpověď "málo", jsou Vaše možnosti poněkud omezenější. Dcera si nejspíše vyslechne rady, poučky apod. a dál si bude žít svým životem. Bude si možná říkat něco o "chytrém" otci, který ji vlastně vůbec nezná. Takže doporučuji budovat Váš vztah. Určitě neudělat z drog jediné téma Vašich hovorů. Tím se mohou Vaše vztahy spolehlivě ochladit a vzájemné vazby zpřetrhat. Nezapomínejte na to, co funguje a co je dobré. Neméně důležitá bude Vaše spolupráce s její matkou. Komunikujete spolu? Co ona zatím podniká a jak to funguje? A co dcera, chce ona sama něco řešit? Co ji vlastně vedlo k pokusu o sebevraždu? Mám velmi málo informací a proto tolik otázek. Ale i kdyby jste popsal dvě stránky, stále to bude málo. Jak píši, je to velmi složitá situace. Tím však neříkám neřešitelná. šance na změnu zde je. Doporučil bych však osobní kontakt s poradnou - bude to rychlejší a efektivnější.Koukněte prosím na následující odkaz: http://www.sananim.cz/zarizeni-20-Poradna-pro-rodice-(PPR)/info.html Ideální by byla návštěva spolu s matkou. Tedy pokud jste schopni spolu konstruktivně komunikovat. Také doporučuji pročíst si následující stránky: http://www.odrogach.cz/index.php?p=2&sess= Pokud je pro Vás osobní kontakt s poradnou nepřijatelný a cokoli Vás napadne, napište znovu. Přeji hezký víkend. TH