syn
hanalin
dobrý den, jsem matkou 16tiletého syna, který lže, v testu na drogy měl thc a metamfetaminy, do školy chodí jen občas a odchází po dvou hodinách, i přes kontrolu (časté telefonáty s třídním i ostatními učiteli) lže a lajdá dál. tyto problémy trvají více než dva měsíce. mám o něj strach a současně ho nechci v dané situaci opečovávat. nevím co mám dělat. lže všem kolem sebe ode mne přes ostatní rodinu, učitele, vychovatele na internátě, psychologa, u kterého jsme byli, všude. uvažuji i o jeho hospitalizaci, ale nevím nakolik je vhodná. prosím o radu. hanalin

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to náročná situace a že máte o syna obavy. Na základě Vašeho stručného popisu situace nedokážu takto přes internet posoudit, zda a jaká forma léčby by pro syna byla vhodná. Podle toho, co píšete, tak má syn zkušenost s marihuanou a pervitinem (metamfetaminem), ale nevím, jak dlouho užívání drog trvá, zda se jedná pouze o experiment nebo pravidelné užívání a nakolik jeho chování souvisí s užíváním drog. Napadá mě, zda by nebylo na místě se poradit o možnostech, které jsou k dispozici s někým z odborníků na drogovou problematiku, abyste se zorientovala v tom, co je možné ve Vaší situaci udělat. Pokud syn není plnoletý, je možná ho umístit do léčby i bez jeho souhlasu, nicméně je nutno říct, že pokud se jedná o nedobrovolnou léčbu, nemívá zpravidla očekávaný efekt. Píšete, že syn je na internátě, do školy moc vůli chodit nemá, tak mě také napadlo, zda by třeba nepomohlo změnit prostředí/školu, najít možnost vzdělávání v místě vašeho bydliště, aby nebyl většinu týdne na internátě a měli jste víc možností být jako rodina spolu, ale neznám Vaši situaci a nevím, nakolik je to reálné a zda by to skutečně mělo výraznější dopad. Napište mi prosím, odkud jste a já bych Vám mohla zkusit najít kontakt na vhodné zařízení nebo někoho z kolegů, kteří se zabývají drogovou problematikou. Myslím, že bude asi v tuto chvíli lepší, abyste měla možnost to s někým zkonzultovat osobně. Zatím přeji hodně štěstí.