Drogy v těhotenství
Nikola
Dobrý den, můj bratr, kterému je 32 let už od 18 bere perník. Za ta léta se to naučil regulovat, že vždy na čas přestane, pak zase bere a takhle pořád dokola. Před rokem se jemu a jeho přítelkyni (31) narodil syn. Kluk je skvělý a dobře prospívá. Ted jsme se dozvěděli, že jeho přítelkyně byla celé těhotenství na drogách ( perník ) , což je pro naší rodinu šok. My jsme jí během těhotenství neznali. Je dobrá matka, o kloučka se dobře stará, komunikuje s námi velmi vřele, ale stejně máme pochybnosti, i když s mým bráchou už nežije. Řekla nám, že od porodu nebere, že to v porodnici zjistili a proto je sledovaná sociálkou, že musí odevzdávat moč. Zajímalo by mě, jak důkladná je tato kontrola sociálkou, např. jestli je zajištěno, že nedává moč někoho jiného. Také jak dlouho tato kontrola trvá. Další dotaz mám ohledně malého, i když se dneska jeví velmi dobře, chodí už od 11 měsíců, zajímaly by mě případná rizika v pozdějším věku. Máme být obezřetnější? Má takové dítě sklony k drogám, nebo k depresím? Případně jestli by jste mi mohli poradit odkaz na nějakou literaturu nebo články a poradit co pro to my, jako rodina můžeme udělat? Nějakou prevenci. Velmi děkuji a zdravím, Nikola

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Co se týče užívání pervitinu v těhotenství a jeho vlivu na nenarozené dítě a pozdějšími důsledky na zdravotní stav a psychický stav v dětství, tak existuje řada publikací, na které bych Vás mohla odkázat. Velmi stručně lze říct, že při užívání pervitinu v těhotenství dochází k tomu, že dítě má menší porodní váhu, zvýšené riziko srdečních vad a anomálií vylučovací a pohlavní soustavy, nízká porodní hmotnost může mít pak vliv na imunitní systém dítěte. Předpokládám, že pokud píšete, že chlapeček je zdravý a dobře prospívá, tak nejzávažnější vady jsou již vyloučeny. Ze zahraničních studií vyplývá, že děti uživatelek stimulačních drog (zkoumal se především vliv kokainu, ale efekt pervitinu je podobný) mohou mít problémy s adaptací na stres, mohou se objevit i vývojové deficity, mluví se i o souvislosti s hyperaktivitou a poruchami učení. Více najdete v doporučené literatuře. Co se týče současné abstinence, tak nepíšete, proč máte pochybnosti, že by mohla pervitin užívat dál. Pokud se o dítě dobře stará, komunikuje s Vámi a chlapeček nejeví žádné známky zanedbání, tak to spíše vypadá, že pervitin nebere, i když vyloučit to samozřejmě nemohu. Jakým způsobem a jak dlouho probíhá kontrola ze strany sociálky nedokážu říct, tady by bylo asi nejlepší se přímo zeptat na úřadě, jak tyto případy řeší, pokud byste si to chtěla ověřit. Nepředpokládám, že by testovali matky přímo na úřadě, myslím, že to probíhá tak, že požadují, aby dotyčná docházela do nějakého zařízení, kde jí testy udělají, případně měla potvrzení z toxikologické laboratoře. Pokud je matka z Prahy, tak existují dvě ambulantní zařízení, která se věnují přímo maminkám, které užívají/užívaly drogy. Jednak poskytují psychologickou podporu a konzultace, jednak pomáhají řešit sociálně právní problémy, také mohou provádět testy na drogy. Program pro matky s dětmi probíhá v rámci Denního stacionáře o. s. SANANIM (www.sananim.cz) a podobné zařízení Centrum pro rodinu provozuje o. s. DROP IN (www.dropin.cz). Literatura: Binder, T., Vavřinková, B. (2006): Návykové látky v těhotenství. Praha. Triton. http://www.mvcr.cz/casopisy/kriminalistika/2002/02_02/drogy.html - Trávníčková, I.: Problémy drogové závislosti v těhotenství, časopis Kriminalistika, ročník XXXV, č. 2/2002 http://www.porodnici.cz/sos-porodnice?id=143 – Porodníci.cz – SOS porodnice, Akutní intoxikace drogami v těhotenství, MUDr. Vavřinková B., CSc. http://www.kraj-jihocesky.cz/file.php?par%5Bid_r%5D=1238&par%5Bview%5D=0 - Svobodová, E., Čermák, B., Výzkumná studie těhotných uživatelek drog a matek s dětmi s drogovou zátěží v Jihočeském kraji.