prosim o radu
mamča
Naše trápení trvá už skoro 3 roky. Zpočátku jsme neznali důvod, ale později jsme zjistili, že za vším jsou pravděpodobně drogy. Jednou jsme u syna našli psaníčko s drogou. To zřejmě vysvětluje jeho chování a způsob života. Měl všechno, krásnou holku, byt, dobrou práci, auto. Dnes nemá nic, jen dluhy. Veškeré naše domluvy, prosby ani vyhrožování nebylo nic platné, nakonec jsme ho museli vykázat z domova, protože se začaly ztrácet věci a peníze. On tvrdí, že si dá jen občas a že není závislý, opakovaně slibuje, že už dá všechno dopořádku, vezmeme ho zpět a on nás opět zklame, je to pořád dokola. Příjde, prosí a já jako matka mu vždycky uvěřím, že tentokrát už to myslí opravdu vážně. Dnes opět po měsíci přišel, ale domů se neodvážil, je u mých rodičů. Ti také nevědí, jak se zachovat. Všichni ho máme rádi, ale už nevíme,co máme dělat, prosím poraďte.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás velice náročná situace, zvlášť pokud jste již vyzkoušeli řadu možností, aniž by se cokoli změnilo. Myslím, že jste udělali jediné, co bylo na místě, pokud jste ho vykázali z domu v době, kdy se začaly ztrácet věci a peníze. Synovo tvrzení, že bere jen občas a že není závislý je v rozporu s jeho chováním, pokud by to tak bylo, jistě by se nedostal do situace, kdy má jen dluhy a krade peníze rodičům, zvláště pokud měl předtím dobrou práci a jistě i finanční zázemí. Rozumím tomu, že Vás vždy přesvědčí, že dá vše do pořádku a že ho vezmete zpět. Už máte ale zkušenost, že syn Vás opakovaně zklame a jste zase v bludném kruhu. Myslím, že by bylo v tuto chvíli asi nejlepší synovi sdělit, že pokud se nepůjde léčit, takže se domů vrátit nemůže. Také by to měl slyšet i od Vašich rodičů, u nichž nyní je. Podle toho, co popisujete, mi nepřipadá, že by syn zvládl s drogami přestat bez odborné pomoci. Zkuste se nenechat zviklat jeho sliby a tvrzením, že není závislý a trvejte na tom, že mu rádi pomůžete, ale jen za podmínky, že nastoupí do léčby. Možná by Vám pomohlo, pokud byste měla možnost se o tom poradit a probrat situaci s odborníky osobně, abyste získala potřebné informace, podporu a dozvěděla, jaké možnosti léčby pro syna jsou a jak s ním nyní komunikovat. Posílám kontakt ve Vašem regionu, jak ho uvádíte v poznámce. Jedná se o kontaktní centrum pro uživatele drog, kde ale poskytují i poradenství pro rodiče a blízké závislých. Služby jsou bezplatné a lze je využít i anonymně. Kolegyni Petru Vorlovou osobně znám a mohu doporučit. Zkuste tam zavolat a domluvit se na schůzce. Toto zařízení může využít i Váš syn, pokud by se rozhodl pro léčbu, tak by mu pomohli najít vhodné zařízení a léčbu zprostředkovat. Zatím přeji hodně štěstí. Cheb, K-centrum, o.s. KOTEC (Kontaktní centrum) Kostelní náměstí 15, Cheb, 352 02 telefon: 739 570 104 Petra Vorlová http://www.kotec.cz