bratr
sestra
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak dostat bratra (41let) do nějaké poradny a následně do léčebny.Už několik let je rozvedený, neustále mění místa-je vysokoškolák, architekt, ale pokaždé, po nějaké době u zaměstnavatele začne mít problémy.Tvrdí, že mu neplatí a musí odejít jinam.Má neustále dluhy.Problémje v tom , že i když momentálně bydlí u přítelkyně, hlášen je pořád u rodičů a tam mu chodí upomínky a pokuty.Alimenty na syna za něj platí už půl roku. Komunikace s ním, je velice problematická.Nikdy na přímou otázku neodpoví, mlží a vlastně se s ním nedá vůbec domluvit, vadí mu, že prý mu rodiče zasahují moc do života. V loňském roce jsme ho přesvědčili, aby šel na vyšetření k internistovi, který prý zjistil, že pije,má poškozená játra a měl by se léčit, dal mu léky a měl chodit 1x za měsíc na kontrolu.Byl tam 2x a tím to skončilo.Pak se odstěhoval do jiného města k té přítelkyni. Bohužel jsme roztroušeni po celé republice-rodiče, já, sestra i bratr a vidíme se méně, než by bylo třeba. Vůbec nevíme, jak ho pohnout k nějaké změně chování. Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, bohužel nepíšete, jestli je ve hře jen alkohol nebo i jiné návykové látky. Na podstatě věci to nicméně nic nemění. Každý závislý vezme léčbu vážně teprve tehdy, když pochopí, že je to jen na něm a že už nemá na koho přenést zodpovědnost za své jednání. Jediné, co pro něho můžete udělat je neusnadňovat mu jeho pití - dát mu jasně najevo, že nesouhlasíte s tím, co dělá, jakýmkoli způsobem ho nepodporovat, dokud v tom bude pokračovat a být v tom zajedno i s ostatními členy rodiny. Rodiče by mu možná skutečně neměli zasahovat do života, ale měli by ho odhlásit z bytu a nechat ho, ať si svoje problémy řeší zcela sám... Smiřte se s tím, že máte velmi omezené možnosti. Mnoho lidí dohnala do léčby teprve úplná samota. Asi jsem vám nedodal moc naděje, ale ovlivnit to může především váš bratr. Hodně štěstí. TN