koka
lori
chcela by som vediet ako pomoct mojmu priatelovi,ktory uziva kokain, raz uz bol lieceny a zvladol to velmi dobre,teraz su to dva roky od ukoncenia liecby a znovu sa k tomu zacina vracat,pracuje v bare kde ma rizikove prostredie,casto pridu kamarati a provokuju,prinesu nieco...je financne nezavisly,neda sa zastrasit moznostou ze pride o peniaze,je si isty ze ked bude na dom zle vrati sa do sanatoria kde mu pomozu,zatial to uziva tak raz za tyzden ale zacina sa mu to vymykat z ruk,nema ziadnu zalubu okrem svojej prace,nie je nuteny pracovat,bar mu patri,ale je na to zvyknuty,v case volna nevie co robit,hovori ze nevie co ho zaujima ,nikdy nemal ziadneho konicka,fyzicky je na tom zatial dobre,mame sa velmi radi a myslim ze sa snazi neklamat mi,pretoze vie ze ho nikdy nekritizujem a ma vo mne podporu,ak uzije drogu povie mi o tom a snazime sa najst riesenie ale moja pomoc nestaci...pomozete mi?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, V dotaze jste krásně popsala, jak se to má s Vaším přítelem a kokainem. Přítel se po 2 letech abstinence od kokainu znovu vrací k jeho užívání. Je finančně nezávislý, nemusí pracovat, ale pracuje za barem, protože ho ta práce baví. Zároveň je to ten jediný koníček, který má. Neví, co s volným časem. Kamarádi, kteří do baru chodí, sem tam něco donesou, provokují a on neodolá. Zatím se to stává zhruba jednou týdně. Přítel je schopný se Vám s tím svěřit. Snažíte hledat společné řešení, ale zatím máte pocit, že se mu to pomalu vymyká z rukou. V zásadě záleží asi nejvíc na tom, jestli to takhle vidí také Váš přítel. Jestli má pocit, že je vlastně všechno v pořádku - nemá žádné zdravotní, finanční problémy, ani Vy mu nehrozíte žádnými sankcemi - proč by situaci měnil? Mluvil o tom, že by chtěl s užíváním přestat? A jaké zmínil důvody? Je těžké podobné věci řešit s člověkem, na kterém mi záleží a kterého mám ráda. Často se stává, že lidé, kteří mají problémy s drogami, situaci před svými blízkými tají - nechtějí nikomu ublížit, stydí se, bojí se kritiky, rozchodu ... I proto bych Vám doporučila obrátit se na odbornou pomoc - ať už byste se na ni obrátila Vy, nebo přítel. Máte kontakty? S pozdravem, Gabriela Koryntová.