léčba závislosti na alkoholu, nikotinu
Hanka
Můj partner (30 let) je závislý na kouření i na pivu. Jeho otec je alkoholik a silný kuřák. Ačkoliv nechce skončit jako on a uvědomuje si, že tento životní styl je nikamnevedoucí, říká, že se tomu neumí sám vzepřít. Navíc je teď ve stresu z placení půjček, a proto další zátěž by prý neunesl. Přitom každý večer sedí v hospodě taky proto, že má rád společnost a doma by byl sám. Zatím spolu nežijeme,od čehož si slibuje, že své špatné stereotypy změní také proto, že konečně odejde ze svého současného bydliště, kde se tak dlouho utápí. Nechci čekat,když vidím, jak se systematicky ničí.Co mohu dělat? S jeho kouřením se nikdy nesmířím. Nechci mu brát všechno, to ani není reálné, když mu to chutná, byla bych vděčná, kdyby vše omezil. Argumenty typu zdravotních komplikací na něj neplatí, protože zatím žádné problémy nepociťuje. Slyšela jsem o magnetické rezonanci, která ze dne na den umí z kuřáka učinit nekuřáka. Nemáte, prosím, nějaký kontakt? A je vůbec reálné, že společným soužitím změní to, co provozuje uplynulých deset let každodenně? Samozřejmě své na tom neslo i jeho první nevydařené manželství, kdy hledal únik z domova. Jsem optimista, a proto věřím, že existuje řešení. Prosím poraďte mi. Těším se na vaši odpověď, za kterou děkuji. Zdraví Hanka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď. Jak sama popisujete, přítelův životní styl je nikamnevedoucí. Myslím, že v současné chvíli se mi jako závažnější problém jeví jeho pití a každodenní vysedávání v hospodě než kouření cigaret. Tím se jeho problémy neřeší, spíše zhoršují. Píšete, že jeho nevydařené manželství neslo svůj podíl na jeho nynější situaci, ale někdy se snadno zamění příčina a následek. Pokud zároveň píšete, že podobný styl má již deset let, tak si nejsem jistá, zda má jeho life style podíl na nevydařeném manželství nebo zda to bylo naopak. Tím, že spolu začnete žít, tak se problém pravděpodobně nevyřeší, myslím, že není možné na to spoléhat. Stejně jako na jiná rychlá a bezbolestná řešení, jako je magnetická rezonance u kouření. Přítel si bude muset problém připustit a začít s ním něco dělat, bez určité snahy a úsilí z jeho strany to nepůjde. Tím, že si slibuje, že své stereotypy změní spolu s tím, že bude s Vámi, tak přesouvá zodpovědnost za řešení jeho potíží na Vás. Určitě existují formy odborné pomoci, které by partner mohl využít. Pokud k tomu nebude ochoten a bude to považovat za přílišnou zátěž, tak bych na Vašem místě měla ze společného soužití poněkud obavy, protože pokud se jeho životní styl nezmění, a taková varianta se skutečně vyloučit nedá, tak to soužití nebude nejspíš moc spokojené a perspektivní. Zkuste zvážit, co pro Vás takový vztah znamená, jaká pozitiva přináší Vám, co si slibujete od společného soužití Vy, mám pocit, že ve vztahu veškerou pozornost spotřebovává Váš přítel. Myslete víc na sebe a buďte opatrná. Přeji hodně štěstí a pokud by bylo potřeba, tak znovu napište.