Dobrý den, můj "přítel" bral několik let drogy - od 17let kouří marihuanu (já taky), asi 2 roky bral pervitin a přibližně 3 roky heroin, z toho rok nitrožilně, samozřejmě to mělo vliv na vš okolo - náš vztah, jeho zaměstnání, ..., dostal se k tomu, že nevrátil v zaměstnání služební vůz, kradl, vyslýchala ho policie, teď se na něj valí exekutoři - rodiče jsem informovala přes jeho sestru, vztahy v jejich rodině nejsou nejlepší, hlavně mezi otcem a synem, chyba je na obou stranách, ale jeho sestra a matka se snažilyinformovat se, vyhledat pomoc, ..., nesetkaly se ovšem vždy s "uspokojivou" odezvou, což si myslím je může odradit hledat opravdu znovu pořádnou pomoc. K tomu "ukončení" přítelovo "koníčku" došlo v loňském létě, rodiče to řešili zamykáním v bytě a "dávkováním" subutexů, které měli na předpis od lékaře z K-centra. Po dvou měsících důvěra vzrostla a vše začlo jít zase z kopce zpátky, ovšem to zřejmě jeho rodiče neví naprosto všechno. Do dnes získal práci jen na 3 měsíce - skončil ve zkušební lhůtě, celou dobu subutex užívá, ale nevím kolik, jistě několik měsíců nitrožilně (na heroin nemá peníze, to je jediný důvod, proč subutex), také "oficiální" léčení subutexem již skončilo, získává ho i další vybavení od svých známých. Vzhledem k tomu, jak prožívali jeho rodiče dobu, mezi tím, co se dozvěděli o závislosti jejich syna a jeho "chycením", chtěla jsem jim nějakým způsobem pomoc v komunikaci, ..., a zabředla jsem akorát do prapodivného vztahu znovu, on využívá mě a v podstatě u mě bydlí, aby nemusel být doma a mohl si vést v klidu svůj život a já jeho, aby se v mé nepřítomnosti (studium a zaměstnání) staral o psa (měla jsem stížnosti na vytí). Ale všechno už je to opravdu zase dost vyčerpávající jak finančně, tak mentálně, navíc si myslím, že se zase schyluje k tomu, aby kradl, již dva dny dělá zatím řidiče místním vyhlášeným zlodějům (dělají výlety do Německa). Proč ho prostě nevyhodím - jeho oblíbeným tématem je sebevražda, naprosto s touto volbou souhlasí, v minulosti mě vybízel, ať zvolím strom, vodu, vlak, skálu (měl k dispozici firemní auto) a dnes při nepříjemných tématech buď nemluví, převádí jinam, slovně útočí, nebo nadhazuje nepřímo sebevraždu. Upřímně, nechci ho mít rozplácnutýho pod balkónem. A jeho rodina si ty očekávané následky chování jejich syna nezaslouží. Takže moje otázka - s kým mohu mluvit osobně, kdo by mi mohl pomoci v této situaci, za kým bych mohla přivézt jeho rodiče, tak aby ten člověk opravdu měl čas na ně (ne jen 5 minut), byl vstřícný a trpělivý a věděl, jak postupovat, aby jejich syna zarazili. Bohužel je mu 29 let, takže způsob, jak ho donutit, aby spolupracoval, ani moc není. Já s ním měla za sebou několik (cca 12 vždy po zhruba měsíci) po domácku prováděných odvykaček pomocí subutexů (mezi tím měl heroinovou výplň), hlídala ho jak to šlo, zamykala, domlouvala, vyhrožovala, všechno možný, až rozchod. Pak nastoupil na detox do nemocnice a léčbu metadonem, z toho ho vyhodili, potom přišla éra nitrožilní a "života psance", pak lapnutí rodiči, a to , co jsem Vám již napsala. Takže opravdu pokusů bylo víc než dost. Myslela jsem si, že by to šlo nějakou "metodou šoku", připravit nejprve půdu (setkání s rodiči, setkání doktora - terapeuta s rodiči, důkladné probrání "problému" a možných řešení, to vše za nevědoucnosti jejich syna a někdy, až na to budou připraveni - snad brzy - odchycení u nich doma (občas tam zajde, nejlépe když nikdo není doma, nebo jen jeho maminka) a "udeření" na něj s ultimátem a "okamžitým" odvezením do léčebny. Jeho rodina je slušná, lehce snad nadprůměrná - rodiče středoškoláci, pracují ve "středním managementu" jestli se to dá tak říct, sestra teď dostudovala právní fakultu v Pze, on vystudoval obchodní školu a vysokou jen začal, nedostudoval, co ho znám, tak pracoval jako obchodní zástupce, nebo jako signalista na dráze, není to žádný blbec, ale má trochu pokřivené smýšlení (co nejvíc peněz na nejmíň práce, nespolehlivost nevadí, lhaní je normální jev, podvádění lídí jakkoliv je zcela povolené, ..., i když je absolutně bez peněz, denní joint, cigarety, subáče, někdy i pivko je také samozřejmostí), takže skromnost, nebo pokoru se u něj nedočkáte. Taky umí, když chce, jednat s lidmi, ale na druhou stranu sprosté nadávání, rozbíjení věcí mu cizí není. Chci aby mi zmizel ze života, ale živý a na cestě k "normálnímu" životu. Prosím pomozte mi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co popisujete, tak je situace poměrně závažná a ex-přítel se bez odborné pomoci a léčby skutečně neobejde. Věřím, že je pro Vás obtížné ho vyhodit z bytu, ale myslím, že není jiné řešení. Chápu, že máte z jeho výhrůžek sebevraždou obavy a že se Vám to nejspíš nepodaří hned. Nedokážu posoudit takto přes internet, zda jsou jeho výhrůžky pouze mechanismem, jak Vás udržet v šachu nebo zda by je byl schopen realizovat, ale za pravděpodobnější pokládám první variantu. Asi by bylo skutečně nejlepší se o situaci poradit s někým z odborníků, popřípadě i společně s jeho rodiči. Obávám se, že zde jsou na místě razantní řešení, ex-přítel užívá drogy dlouhou řadu let, je mu skoro třicet, substituční léčba zjevně neměla požadovaný efekt a není možné, abyste Vy nebo jeho rodiče stále řešili problémy za něj. Pokud bude mít jasný signál, že u Vás ani u rodičů bydlet nemůže, že se sebou musí něco udělat, tak by to pro něj mohla být motivace k nástupu do léčby. Mám pocit, že za jiných okolností se jeho chování skutečně nezmění. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla zkusit najít kontakty na zařízení, kde se věnují rodinám a blízkým uživatelů drog a kam by bylo možné se obrátit. Zatím držím palce.