rada
studentka
Dobrý den, Můj dotaz bude asi trochu neobviklý ale potřebuji malou radu. Tak abych trochu přiblížila, o co jde. Studuji na umělecké škole a jedno z mých maturitních témat je drogová prevence (vymyšlení názvu akce, letáky, plakáty k přednáškam,...). Sama nemám s drogami zkušenosti, ale toto téma mě vždy moc zajímalo. Chtěla jsem v této práci použít příběhy lidí, které zkušenosti mají, ale ikdyž je tato akce tak trochu virtuální, nechci a myslím že bych ani neměla si je sama vymýšlet. Vzpoměla jsem si, že na naší škole byli jednou lidi z nějaké drogové poradny, ale ztratila jsem na ně kontakt (Jihlava). Tak jsem se chtěla zeptat, jestli by bylo nevhodné, nebo neslušné - nevím, tam zajít a o celé věci se poradit... Chtěla bych znát Váš názor popřípadě nějaký kontakt. Moc děkuji za jakoukoli radu.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by neměl být problém se s kolegy z Jihlavy o zadaném tématu pobavit, nicméně asi nebude možné udělat nějaké rozhovory s jejich klienty, spíše byste mohla konzultovat, jak by mohla "kampaň" vypadat. Co se týče těch příběhů, najdete nějaké i v literatuře, případně příběhy lidí se zkušenostmi s drogami v tisku. Mám k dispozici nějaké články a odkazy, můžete mi napsat na mail orlikova.barbora@vlada.cz (Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti) a mohla bych Vám něco poslat. Níže posílám kontakt na jihlavské centrum pro uživatele drog a dva odkazy na knihy. Jihlava, Centrum U Větrníku Kontaktní centrum Oblastní charita Jihlava U Větrníku 17, Jihlava, 586 01 telefon: 567 310 987 Mgr. Petra Pilná http://www.jihlava.cz/charita Literatura: Čtvrtý rozměr závislosti Jura Minarčík, Maťa, Praha 1997 Poloautobiografické pojednání o životním osudu člověka závislého na drogách, který usiluje o znovunalezení ztraceného životního smyslu na protitoxikomanickém oddělení psychiatrické léčebny v porevolučním období. Smrt jménem závislost Josef Vondrka; Portál, Praha 2004 Autobiografické vyprávění člověka, který byl závislý na drogách. Autor vypráví, jak pomalu propadal závislosti od kouření marihuany až do smrtícího kolotoče každodenního braní tvrdých drog. Popisuje nevyslovitelné stavy abstinenčních příznaků zapříčiněných dlouhodobým braním drog. Zabývá se životem narkomana, který žil v centru drogové scény v Praze a poznával osudy dalších narkomanů.