Svépomocné skupiny
V(:v(:ruška
Dobrý den, sháním tyto informace, protože píšu bakalářskou práci na téma Význam svépomocných skupin v léčbě závislosti na návykových látkách...na internetu jsem našla nějaké informace, ale většinou nic moc...chtěla jsem se zeptat odborníků, jestli nemají lepší informace a kontakty:-) Děkuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jak už jsem psala, AA v ČR fungují, NA se nám nepodařilo najít funkční kontakt, AG také fungují a skupiny pro příbuzné taktéž. Mohu Vám také doporučit některé zdroje informací, celá kapitola o svépomocných skupinách je např. v knize Kalina, K. a kol. (2003): Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. Praha, Úřad vlády. Dále doporučuji knihy od K. Kaliny Základy klinické adiktologie a Terapeutická komunita. Rozhodně také F. Rotgers: Léčba drogových závislostí, kde je také celá kapitola o systému 12 kroků. Také byste jistě našla některé články související s tématem v časopise Adiktologie (abstrakta všech vydaných článků na www.adiktologie.cz). Touto problematikou se dlouhodobě zabývá např. prim. Karel Nešpor, MUDr. Stanislav Kudrle, již zesnulý doc. Jaroslav Skála a další čeští odborníci na léčbu závislostí. Zkuste najít některé publikace od nich. Některé konkrétní kontakty na organizace najdete např. na www.drogy-info.cz pod kolonkou Mapa pomoci, zejména na skupiny AA. V Praze probíhají svépomocné doléčovací skupiny, skupiny anonymních hráčů i skupiny pro příbuzné např. v PL Bohnice. Psychiatrická léčebna Bohnice, Ústavní 91, 181 02 Praha 8: Prim. Nešpor: tel: 284 016 249 Doléčovací klub ELPA (pro muže): V úterý 16:45-15:45, účastnit se mohou bývalí i současní pacienti i příbuzní. Doléčovací skupina pro pacienty i příbuzné: úterý 18:00-19:00 na stanici 31. Anonymní hráči: pondělí 18:30, pav.31. Skupina pro patologické hráče: středa od 16:30 na pav.31. Skupina pro příbuzné: Středy od 16:00, stanice 31 Klub pav. 35: 2. středa v měsíci od 17:00. * České webové stránky: Anonymní alkoholici http://www.sweb.cz/aacesko Informace o gamblerství http://www.gambling.wbs.cz/ včetně kontaktů na svépomoc Dr. Nešpor - svépomocné materiály pro léčbu závislostí a další informace www.plbohnice.cz/nespor/addictcz.html Anglické webové stránky některých organizací pracující na principu dvanácti kroků Anonymní alkoholici: www.alcoholics-anonymous.org Anonymní narkomané: www.na.org Anonymní uživatelé marihuany: www.marijuana-anonymous.org Anonymní hráči: www.gamblersanonymous.org Manželky a dospívající děti závislých: www.al-anon.alateen.org