Pomoc
H.
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda je nějaká možnost, jak bych mohla pomoci svému příteli. Chdíme spolu 2 roky, když jsme se poznali, věděla jsem, že měl nějaké problémy s drogama (s pervitinem), ale tvrdil mi, že už se změnil a sám si uvědomil svou chybu. Nyní jsem se ale dozvěděla, že pravděpodobně fetoval celé ty 2 roky, co chodí se mnou. Teď, když všechno prasklo, napsal mi, že by se chtěla sám srovnat, ale že neví jak.. Jak často si dává, to nevím. Vím jen, že "pouze" šňupe pervitin a řekla bych spíš než pravidelně, že má vždycky nějaké období, kdy si v tom "jede" a pak zase "seká latinu". Mnohokrát jsem si o něm myslela, že je "na dojezdu", ale nic neni horšího, než když se Vám tato noční můra splní. Sama jsem začala studovat Prevenci a rehabilitaci sociální patologie s velkým zaměřením na drogy v Českých Budějovicích, ale zatím jen prvním rokem, a tak ještě nemám úplně tak představu, jak mu pomoci. Je mu téměř 21 let a s pervitinem má problémy od cca 17 let. Kouří marihuanu. Pokud by se pro mě našlo pár povzbudivých slov, byla bych ráda. Nechci ho zatratit, protože fetuje, chci mu pomoct, právě proto, že to potřebuje. Děkuji, hezký den.

Odpověděl:
Dobrý den, omlouváme se opožděnou odpověď. Je pochopitelné, že příteli chcete pomoci v tom, aby se mu podařilo s pervitinem skončit. Záleží však na tom, co je pro to ochoten udělat váš přítel. Nevím, zda a kolikrát se již váš přítel pokoušel abstinovat a jak to probíhalo, zda má v důsledku užívání pervitinu nějaké další problémy - sociální, zdravotní, právní... Každopádně pokud se mu samotnému abstinovat nedaří, bylo by rozumné, aby se obrátil na některé odborné zařízení, kde by mu s tím uměli pomoci. Nevím, odkud váš přítel je, ale pro začátek by bylo rozumné nasměrovat ho na nejbližší kontaktní centrum. S kolegy, bude moci na osobní konzultaci probrat, jak na tom se závislostí je, zda by byla vhodná léčba pobytová či ambulantní, jak se naučit chutě na pervitin zvládat, co jim předchází, čím pervitin v životě nahradit a další problémy, které s užíváním souvisí. Vy můžete přítele na schůzku doprovodit a v jeho rozhodnutí ho podpořit, pomoci mu najít aktivity pro volný čas, které nejsou spojeny s užíváním pervitinu. Abstinovat však za něj nemůžete. Zkuste si také stanovit nějaké hranice, co všechno jste ještě ochotná ve vztahu tolerovat a co už ne a těch se potom držet. Držím palce, ať se příteli podaří problém vyřešit a přeji hodně sil vám oběma.