pervitin - absťák - pomozte prosím
míša
Dobrý den, chci se zeptat ohledně pomoci v absťáku při závislosti na pervitinu. holčina 18 let. Prý 2x injekčně a před tím asi 3 měsíce normál. V pátek dávka nitožilně a ráno v sobotu normální dávka. Pak stavy s pocity pronásledování, žádný pocit hladu ani žízně. Vše je v pohodě, vše zvládne, mejlíp sama a závislá není. Dneska od noci opět pocit sledování, pak viděla nejen auta,lidi,ale i zvířata apod. Pak stav deprese s pláčem. Zima a třes, a stále vidí duchy co jí sekají hlavu, mluví o smrti a že už umírá a je dost zmatená - tvrdí,že to co tu dneska je, tu včera nebylo. Děkuji za pomoc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete skutečně není "absťák", tedy odvykací příznaky související s vysazením drogy. Po vysazení pervitinu se může objevit obrovská únava, spavost, "vlčí hlad" (tělo potřebuje doplnit energii po předchozím nedostatku spánku a potravy), psychický stav také nebude úplně ok, nicméně příznaky nebývají tak závažné a jsou jiného charakteru. Stav, o němž píšete, je samozřejmě spojený s předchozím užíváním drog, nicméně se s největší pravděpodobností jedná o tzv. toxickou psychózu, tedy psychotický stav, který se objevuje při užívání stimulačních drog, včetně pervitinu. Typické je vše, co popisujete - pocity pronásledování a jiné paranoidní myšlenky, zrakové, sluchové halucinace, zmatenost, úzkost, někdy se objevuje i agresivní nebo autoagresivní chování (sebevražedné tendence). Stav může být poměrně závažný, jedinou výhodou je, že většinou to po nějaké době abstinence (cca několika dnech, výjimečně déle) samo odezní. V tomhle stavu nemá smysl s ní nic moc řešit, není v situaci, aby to byla schopná pobrat. V žádném případě by neměla teď užít pervitin znovu, jinak se stav jen prodlouží a zhorší. Ideální by bylo, aby jí byla poskytnutá odborná psychiatrická pomoc, jinak je dost nevypočitatelné, co se bude dít dál. Nevím, v jakém jste s dotyčnou vztahu a jaké jsou Vaše možnosti, zda by bylo vhodné o tom informovat její rodiče či ji rovnou dovézt někam na psychiatrii, kde by si jí nechali, dokud stav neodezní. Pokud by se u ní projevily sebevražedné tendence, případně ohrožovala Vás, je nejlepší volat rovnou záchranku, oni už si s tím poradí. Když mi napíšete, odkud jste, tak bych mohla doporučit i nějaké kontakty na zařízení, kam by bylo vhodné se obrátit i v případě, že se stav dívky upraví a potřebovala by pomoci se zvládáním abstinence od drog. Zatím přeji hodně štěstí a pokud se to nějak vyhrotí, tak neváhejte a volejte 155.