odvykání
niki
Dobrý den, mám vážné podezření na to, že můj bratr bere drogy (tvrdé) a chtěla bych mu jakýmkoli způsobem pomoci. Drogy užívá cca 2 roky s tím, že začal na marihuaně. Asi tak, jako 90% drogově závislých tvrdí, že on závislý není a že si to jen namlouvám. Podezření mám proto, že má znatelné výkyvy nálad, znatelně hubne, často se neobjevuje doma a stává se, že během hovoru najednou třeba usne. Jedná se však o mladíka, kterému je 22 let a žije u rodičů. Chtěla bych se hlavně zeptat, zda ho můžu přihlásit např. na detox bez jeho souhlasu. Pokud detox nepřipadá v úvahu, můžete mi prosím poradit co mám v mém případě dělat. Moc díky

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, asi Vás to nepotěší, ale nedobrovolný detox či léčba nejsou možné. Nelze to ze zákona. To, co popisujete jsou určité projevy chování, které s braním drog často souvisí, ale také nemusí. Pokud nějaké drogy skutečně bere, zůstává otázkou jak často.. Odpověd zná pouze on sám. Je možné i to, že nelze hovořit o závislosti. Docela by mě zajímalo, jak vypadá jeho životní situace - práce, studia, vztahy, záliby apod..... Každopádně pokud drogy užívá a žádný problém nevidí, Vaše možnosti jsou velmi omezené. Můžete mu dát najevo Váš zájem o něj, říci mu o Vašich obavách a tím to tak končí... Bohužel, on chce s tuto chvíli něco jiného než Vy. Ještě jednu věc bych doporučil - v této fázi bych byl opatrný, aby se drogy nestaly jediným tématem Vašich rozhovorů. Tím by jste se od bratra nejspíše dost vzdálila. Jestli potřebujete něco konkrétněji probrat, napište. Případně Vás mohu i odkázat do nějakého zařízení. Vaše situace je poměrně složitá a internetové poradenství není nejlepší formou, jak o tom komunikovat. Přeji hezký den. TH