koureni
Ahoj, tady Marťas, ve čtyřiatřiceti dvacet let kouřící, přečetl a vyzoušel jsem určitě ještě ne všechny způsoby, jak přemoct svoji závislost, ale zatím, už zase, vlastně ještě pořád, kouřím. Poraďte mi prosím, jak se ovládnout a nestrčit si zase cigáro do huby. V mém případě je to vždy nějaká nepříjemná situace, možná zoufalství, kdy si přestanu vážit těch nejvíce dvou měsíců, kolik jsem vydržel nekouřit a zase začnu. Z ekonomických důvodů ručně balím cigarety, abych se své závislosti nemusel vzdát ani ji omezovat. Moje abstinenční příznaky jsou nesnesitelná touha a chuť si zapálit, při abstinenci mám sny o kouření. Ze svých krátkodobých abstinencí mám dobré zkušenosti ve zlepšení dýchacích problémů, ale ani tyto mě nedokážou spolu s finanční stránkou kouření dostatečně motivovat. Mám zkušenost, že snižování dávek je pro mě neúčinné a vždy po abstinenci se dostanu postupně zase zpět na dvacet denně. Momenálně jsem v mezifázi na deseti až patnácti cigaretách denně, mám knedlík v krku, pokašlávám a jsem zahleněný, asi jako každý kuřák, ale je mi tento stav neříjemný a s každým zachrchláním si vzpomenu, jak jsem po dvou měsících nekouření měl čistý dech. Neházím ale flintu do žita, věřím si, že brzy dokážu odolat pokušení a jsem vděčný za každou pomoc i radu, jak si dopomoct k tiulu "nekouřící" kuřák, i Vám předem děkuji za radu.

Odpověděl:
Dobrý den, psychická závislost na nikotinu je opravdu velmi úporná, srovnatelná např. s heroinem. O tom, jak je vidět, jste se sám nejednou přesvědčil:) Nicméně zdá se, že motivaci a odhodlání máte opravdu silné, takže to nevzdávejte. V současnosti existují mimo např. klasických "nikotinových" žvýkaček a náplastí i jiné podpůrné prostředky, které vám mohou pomoci se ze závislosti na nikotinu vymotat. Jedná se o léky - antidepresiva, která potlačují chutě na kouření. Může vám je však předepsat pouze lékař, se kterým je potřeba také konzultovat jejich dávkování a průběh léčby. (Mimochodem - tyto léky nejsou návykové). Pokud se vám samotnému to přestávání opakovaně nedaří, zkusila bych se obrátit na pomoc specialistů, u kterých byste získal nejen rady, jak zvládat zátěžové a nepříjemné situace bez pomoci cigarety, ale také byste mohl zkonzultovat další možné způsoby, jak se svého návyku zbavit a jak abstinenci udržet. Pokud byste měl o odbornou pomoc zájem, můžete se podívat na web www.drogy-info.cz do rubriky "Mapa pomoci" vpravo a ve vyhledávání si zadejte kritérium "odvykání kouření". Zobrazí se vám specializované poradny, ze kterých si budete moci vybrat tu, která pro vás bude nejdostupnější. Další stránky, které jsou na tuto problematiku zaměřené, najdete na www.dokurte.cz www.nekurak.cz www.stop-koureni.cz Budu vám držet palce, ať vám motivace vydrží a zvládnete to, protože to zvládnout jde:)