brácha bere drogy, jak mu pomoct
fifi
zjistili jsme, že brácha bere drogy, prosím, jak máme postupovat, sám léčení nepřipouští, když se o tom zmíníme tvrdí, že se ho chcem zbavit, že mu nic není, běhá po domě, že ho všichni sledují, že máme doma kamery...Jak mu pomoct, co máme udělat?Rodiče jsou z toho nešťastní a neví co mají dělat, vyhodit ho, dát mu ultimátum, jednat po dobrém či po zlém?děkuji

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, je škoda, že o tak složité a pro Vaši rodinu jistě vyčerpávající situaci píšete tak stručně. Např. nevím, kolik je bratrovi let, co dělá... ani není jasné, z čeho vyvozujete, že skutečně bere drogy (případně jak dlouho, jak často). Jeho pocity pronásledování mohou poukazovat na braní např. pervitinu, ale může za tím být i nějaká duševní choroba - bez užívání drog. Nicméně vyjdu z toho, že drogy skutečně bere a že se jedná o dospělou osobu (pokud je nezletilý, napiště mi prosím ještě jednou - možné řešení situace je odlišné). Zdá se, že on sám v chce v braní drog pokračovat, že to pro něj zatím není problematické. V takové fázi mu můžete dát najevo svůj zájem o něj, říci, že o něj máte strach a můžete mu nabídnout např. pomoc v případě léčení v budoucnu. Pozor na to, aby drogy nezačaly být jediným tématem, o kterém se s bratrem mluví. Dále se můžete domluvit na určitých hranicích, za které jako rodina nehodláte jít. Pokud je bude překračovat, může dojít až např. k vyhození z bytu. Nemusí jít pouze o braní drog, ale i o krádeže apod., které závislost často provázejí. Pokud nebudete chtít (resp. nedokážete) ultimáta skutečně dodržet, raději je nedávejte. Stá poslední šance není zrovna efektivní. Rozhodnutí zda brát či nebrat však zůstává pouze na bratrovi. I takové vyhození z bytu nemusí v jeho postoji k braní nic změnit. Vše může trvat ještě dost dlouho. Doporučte prosím rodičům, ať do zajdou někam osobně konzultovat. Žádný jednoduchý a univerzální recept na pár řádek neexistuje. Když budou souhlasit, napište a já Vám najdu nějaké zařízení ve Vašem okolí. Přeji hezký den. TH