abstinence po marihuane
mara
Dobry den,je mi 26 let a deset let jsem kouril marijanku a to dost(od rana do vecera,kazdy den v roce,priblizne 1gskunkudenne)a ted jsem prestal a jiz 33dni nekourim..pribliznou dobu jsem zaroven kouril cigarety(krabicku dene) a ty nekourim 3 dny a je mi hrozne zle...Brni me hlava,pocity na omdleni,pocit ze malo dycham,deprese,uzkost,panika..mam zvyseny tlak (dnes u lekare 140/90,doma aj 153/101,drive byl v norme)prakticka lekarka tvrdi,ze je to tim,ze telo nema marijanku,ale priznala ze nema zkusenosti...dala mi zatim antidepresiva(zoloft 50mg)...mam je brat..dekuji moc za odpoved....

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, s velkou pravděpodobností souvisí s vysazením tabáku a jedná se o fyzické odvykací příznaky. Je velmi nepravděpodobné, že by to souviselo s předchozím vysazením marihuany. Jednak marihuana fyzickou závislost nezpůsobuje, a i kdyby ano, projevily by se příznaky hned po vysazení a nikoli s více než měsíčním odstupem. V tuto chvíli by mi přišlo asi nejvhodnější se obrátit na někoho z odborníků pro odvykání kouření, případně na psychiatra, který se zabývá závislostmi. Nejsem si zcela jistá tím, zda v tomto ohledu jsou efektivní pomocí předepsaná antidepresiva a raději bych to na Vašem místě zkonzultovala s povolanějšími odborníky - psychiatry. Existují i preparáty ze skupiny antidepresiv, která se speciálně předepisují lidem, kteří přestávají kouřit a která mají jednak vliv na snížení chuti na cigarety a jednak upravují psychický stav, který se může dost rozkolísat především ze začátku abstinence (dle mých informací jsou to především Welbutrin s účinnou látkou bupropion a Chantix s účinnou látkou varenicilin). Také mě napadá, že byste mohl zkonzultovat dočasné použití nikotinových náhražek (náplasti, žvýkačky), abyste zmírnil odvykací příznaky po vysazení nikotinu. Přehled Center pro léčbu závislosti na tabáku najdete např. na www.prestante kourit.cz, pokud byste měl zájem o jinou odbornou pomoc (např. kontakt na psychiatrickou ambulanci zabývající se závislostmi), napište prosím, odkud jste a já bych Vám mohla doporučit někoho z kolegů. Zatím přeji hodně štěstí.