kam se obrátit
Monika
Dobrý den, potřebovala bych informaci, kam mohu odnést sáček na určení látky uvnitř. Domnívám se, že se jedná o šalvěj divotvornou a nevím jak zjistit, že se skutečně o tuto bylinu jedná. Mám se obrátit na hygienu, zdravotní ústav nebo úplně někam jinam? Lokalita, kde se pohybuji je Praha 5. Díky za odpověď. Monika

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Otázka, byť nevypadá, tak je poměrně komplikovaná, konzultovala jsem ji i s kolegy z Národní protidrogové centrály. Hygiena ani zdravotní ústavy takové expertizy nedělají, určení drog dělá například kriminalistický ústav, nicméně ne pro veřejnost, ale pro potřeby policie (určení zabavených drog, stanovení obsahu účinných látek v droze apod.). Šalvěj divotvorná není na tzv. seznamu zakázaných látek (podle Zákona o návykových látkách), nicméně se nemusí jednat o šalvěj a v sáčku může být např. marihuana. Pokud byste s tím vyrazila na policii, hrozí Vám přestupkové řízení za držení malého množství drogy, případně trestní stíhání v případě, že se jedná o množství "větší než malé". Paradoxně i v situaci, kdy s tím přijdete sama na služebnu a budete chtít o látce nějaké informace. Navíc takové expertizy nejsou levné a mohlo by Vás to stát třeba několik tisíc korun, i pokud by určení drog pro veřejnost například v kriminalsitickém ústavu udělali, tak jistě ne zadarmo. Napadá mě, proč vlastně potřebujete určit, co se v sáčku nachází? Možná bychom nalezli i jiné varianty, jak se situací naložit, pokud byste mi popsala, o co se jedná a co Vás k té snaze o určení látky vede.