Pomůžete?
Niki
Dobrý den, vím, že můj dotaz sem asi moc nepatří, ale chtěla bych pomoct kamarádce. Žije 1,5 roku s přítelem, který má ve své péči pětiletého synka, ona sama má ve své péči svoji rok starou holčičku. Problém je v tom, že za chlapečkem vůbec nejezdí jeho pravá matka a ať se kamarádka snaží jak chce, malý ji dělá naschvály a docela často mívá hysterické záchvaty. (např. jedla a malý chtěl okamžitě podat napít, řekla mu, že to dojí a hned ma dá a prcek předvedl parádní hysterický záchvat).Neumí tiše mluvit, pořád spíše křičí, podle mě je i hyperaktivní apod. Kamarádka na něj nikdy ruku nevztáhla, za což ji obdivuji, protože já osobně bych to už asi nevydržela. I ve školce jsou s ním někdy problémy. Chtěla se poradit s psycholožkou pro předškolní děti (ta co určuje, zda může dítě jít do první třídy), ale ta ji odbyla, že prostě u něj nemá autoritu a víc nic. Jinak je malý bystrý a po stránce učení s ním asi nebudou problémy. Přesto ale vidím, jak ji to vyčerpává a jen čeká co zase malý provede, platí na něj jen tatínek, od kterého ale malý musí dostat napřed na zadek. Kamarádka je z Kladna, ale není problém pro ni dojet i do Prahy. Můžete jí prosím doporučit nějakou poradnu? Děkujeme mockrát.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, máte pravdu v tom, že Váš dotaz do drogové sféry nespadá. Mně je však toto téma blízké (přes 2 roky pracuji v dětském domově) a tak se pokusím Vám ve stručnosti odpovědět. Problematika "doplněných" rodin je rozsáhlá a poměrně složitá, role "macechy" není bez komplikací. Vzniklé problémy bych nepřipisoval nějaké "zlé" osobnosti dítěte, či pouhému nedostatku autority. Může za tím být mnohem více. Vaší kamarádce bych proto doporučil dvě věci. Načíst si o problematice doplněných rodin co nejvíce informací. V literatuře je toho dost - podíval bych se po titulech prof. Z. Matějčka. Pokud chce situaci řešit s nějakou poradnou (podle mě je to velmi dobré rozhodnutí) doporučuji Středisko výchovné péče ve Slaném http://www.svpslany.cz/ anebo Manželskou a rodinnou poradnu v Kladně http://www.zsi-kladno.cz/index.php?nid=4162&lid=CZ&oid=518868 Můžou jí pomoci zorientovat se ve vztazích a předejít možným chybám. Přeji hezký den. TH