potřebuji pomoct
Sluníčko
Dobrý den. Poslední dobou si přiznávám, že mám veliký problém s alkoholem. Potřebuji nutněpomoct, sama to nezvládnu a do léčebny jít kvůli dětem nechci. Začínám na tom být i psychycky špatně. provázejí mě deprese a výčitky, bojím se.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Udělala jste již první krok k tomu, abyste problém zvládla. Jednak víte, že problém s alkoholem máte a že je s tím potřeba něco dělat, uvědomila jste si, že to sama nezvládnete a napsala jste sem. Bohužel na to, abych Vám mohla poskytnout konkrétnější odpověď, bych o Vás potřebovala vědět víc informací. Třeba kolik je Vám let, jak dlouho máte s pitím závažný problém, jaké další potíže jsou s tím případně spojené (v rodině, v zaměstnání, zdravotní problémy), zda o tom Vaše nejbližší okolí ví nebo ne... Napadá mě, že existují i jiné varianty léčby, než zrovna pobyt v léčebně. První volbou by asi byla návštěva AT ambulance (specializovaná psychiatrická ambulance na problematiku závislostí), kde byste mohla situaci zkonzultovat, zjistit, jaké jsou možnosti léčby a jaký by byl v tuto chvíli pro Vás nejlepší postup. Ambulantní léčbu lze absolvovat i v rámci AT poradny. O ústavní léčbě pak je vhodné uvažovat, pokud by tato varianta selhala. Ty psychické potíže zčásti souvisí s nadměrným pitím alkoholu, alkohol tyto stavy prohlubuje a zhoršuje. V abstinenci se mohou zlepšit a pokud by se nelepšily, tak je možné je poměrně efektivně léčit, což při nemírném pití úplně nelze. Někdy je těžké posoudit příčinu a důsledek, zda jsou depresivní stavy důsledkem pití nebo byly jeho příčinou... Ale s tím vším by Vám v odborné ambulanci poradili a pomohli. Obávat se nemusíte, kolegové jsou tam kvůli tomu, aby Vám pomohli, je řada lidí, kteří bojují s podobným problémem jako Vy a Vy už jste si připustila, že jste se dostala do potíží a že potřebujete pomoct. Za to není potřeba se stydět. Asi teď bude potřeba dost úsilí s alkoholem přestat a udržet nový životní styl, ale není důvod, proč by se Vám to s odbornou pomocí nemělo podařit. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám zkusit najít kontakty na kolegy-odborníky ve Vašem regionu. Zatím držím palce.