Sarka
Dobry den. Mam dodaz, ktery se tyka meho otce. Je mu 55 let a pred vice nez dvema lety absolvoval protialkouholickou lecbu (3 mesice), dva roky byl "cisty", nasel si praci.... Ovsem nedavno jsem zjistila, ze prisel domu opet nekolikrat opily, nevim, jestli pije kazdy den, protoze uz doma neziju, ale snad i to "sem tam" pro nej urcite dobre neni. Zkousela jsem s nim mluvit, ale on to neprizna, pry se neco takoveho stalo jen jednou. A neni tak "blby", aby do toho spadl dvakrat, slibil, ze uz se nenapije, ale jen tezko se mi tomu veri. Do lecebny znova ho ted snad uz ani nedostanem, protoze uz tak nejak vi, co ho tam ceka, nejhorsi je, ze by tam snad za nim uz jen malokdy nekdo chodil ( coz je myslim dulezite), protoze vsichni bydli daleko. Zkusila jsem mu to navrhnout, ale zbytecne... Ma praci (urcite to neni to, co tak rad delal cely zivot), ale rika, ze ho to celkem bavi, takze mam strach, ze kdyby nastoupil znova, praci ztrati a v jeho veku se dost tezko hleda nova. Uz s nim mluvili snad vsichni z rodiny, ale on na nikoho neda, kazdy mu rekl, ze pokud bude chtit, tak mu pomuzeme a budeme ho podporovat. Nema zadne kamarady (kteri by nepili), takze jeho den vypadal vzdy tak, ze prisel z prace, postarala se o psa a sedel u televize. V tom vidim te nejvetsi problem, ze nema co delat. Ale jak mu v tomhle muzu pomoct? Ted nam nejspis nezbyva nez cekat, mozna, ze kdyz spadne zase hloubeji, vsechno si uvedomi. Mamka uz uvazuje, ze odejde (pokud se nepujde znova lecit), uz to taky jednou udelala, ale ona ho tam urcite nedostane, na to je moc "slaba", on ji zase, kdyz se opije vyhazuje z domu a nadava, myslim, ze je to jenom otazka casu.... Akorat mam strach, co pak bude s nim.... Netusim, jak ho motivovat? S dcerou (vnuckou) k nasim sem tam jezdim, ale nejde to moc casto, protoze bydlime v zahranici, myslela jsem, ze tohle je dostatecna motivace, protoze ted muze vsechno ztratit. Bratr studuje, taky se domu sem tam zastavi a to same sestra s rodinou. Vic toho uz snad psat nemusim. Dekuju za odpoved.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Vašemu otci se stalo to, co se sává mnoha lidem, kteří se úspěšně vyléčili, ale podcenili doléčování. Nějakou dobu se daří silou vůle abstinenci držet, ale takovému člověku hlavně chybí za pití jiná "zábava". Pokud je to tak, že se otec zatím napil několikrát, zkusila bych ho spíše směřovat na ambulantní služby, na doléčování. To by mělo spočívat především v prevenci dalšího relapsu, tedy znovu napití se, psychoterapii, kde by otec mohl řešit příčiny, proč pije, pomoci plánovat čas, případně antabusové léčbě, která by nějakou dobu podpořila abstinenci. Nová hospitalizace by možná byla teď opravdu zbytečná, pokud má otec práci a ještě se snaží abstinovat. Vycházím ale jen z Vašeho krátkého popisu, lepší diagnostiku je možné udělat až při osobním setkání. Zkuste otci nabídnout alespoň návštěvu AT ambulance, to by pro něj mohlo být přijatelné. I když je to někdy pro rodinu nepochopitelné, relaps patří mezi běžné součásti období po léčbě, není to nic neobvyklého. Jen je třeba si ho přiznat, správně situaci vyhodnotit a obrátit se na odbornou pomoc.