pervitin
Helly
Dobrý den, jaký postih může čekat 16letého kluka, který začal brát pervitin? Naopak jak ho ochránit před dealery? Jak pomoct rodiči-ženě, který ho vychovává sám a netuší, jak na tuto problematiku? Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Užívání drog (tedy i pervitinu) není v ČR samo o sobě trestné, takže z této strany by dotyčnému nic hrozit nemělo. Držení malého množství drogy pro vlastní potebu je posuzováno jako přestupek, držení velkého množství, distribuce a výroba drog jsou trestné. Co se týče ochrany před dealery, tak tady se dost těžko radí takto přes internet. Pokud člověk bere drogy a sám je nevyrábí, tak se prostě do kontaktu s dealery dostane, protože potřebuje koupit drogu. Nebývá to tak, že by byl člověk zatažen do něčeho proti své vůli, ale protože ten kontakt sám udržuje. Nějak úplně nerozumím tomu, co píšete ve skryté poznámce. Myslím, že v tuto chvíli je asi větší riziko, že se "klukovi" přihodí něco v souvislosti s užíváním pervitinu nebo s pokusy o nelegální obstarání peněz na drogy (krádeže apod.) než aby ho ohrožoval dealer, kterému by dlužil peníze. Nezdá se mi, že by prodejce drog dal šestnáctiletému klukovi drogu na dluh, to by pro něj nebyl moc výhodný obchod vzhledem k tomu, že dospívající obvykle mnoha penězi nedisponují a s navrácením peněz se dá čekat problém. Pokud se "kluk" nezapletl do prodeje drog, což by bylo riskantní a ohrožující, tak si myslím, že rizika jsou teď především v samotném braní drog. Matce bych rozhodně doporučila kontaktovat zařízení, které se zabývá pomocí rodinám uživatelů drog, aby situaci probrala s někým osobně, podařilo by se jí získat potřebné informace, podporu a bylo by možné ve spolupráci s odborníkem nalézt varianty, jak nejlépe postupovat dál. K tomu, abych mohla doporučit konkrétní kontakt na takové zařízení, bych potřebovala vědět, odkud jsou, abych mohla vyhledat kontakty v příslušném regionu.