Dobrý den,můj dotaz se týká mé mladší sestry.Začala ''zneužívat''matku k tomu,aby jí ''přispívala'' na cigarety.Než se matka dozvěděla že kouří a bere pervitin,tak jí žádný peníze nedávala,ale spíš sestra jí peníze brávala z peněženky bez dovolení.tedy jí okrádala.ale maminka se bojí aby jí dceruška zase neutekla z domu(už to pod drogama jednou udělala)nebo nezačala zase brát,tak jí peníze dává každou chvilku.a aby jí to nebylo přede mnou blbí,tak jí řekne ať za ty peníze udělá něco doma(uklidí,umeje nádobí,...)jenže jí asi nedošlo,že já to dělám jako samozřejmost zadarmo a ona to nikdy nedělalala a teď uklízí za peníze.Pořád jí říká o peníze na nějaký nesmysly a především na cigarety(matka dřív taky kouřila,ale ted nesnese ani cigaretový kouř) a když jí třeba o peníze zkusim říct já tak to je samí''Ale musíš mi je vrátit jasný?''Poraďte mi jak mám mamce říct nějak hezky že dělá špatně to že dává sestře pořád peníze(dostáváme kapesný od táty).Vždyť jí může říct o peníze a za to si nekoupí jen cigarety,ale další jiný horší drogy.Ale to bych jí nechtěla říkat,myslí si že už nebere.Mě je to jedno když mi peníze dávat nebude,mám přítele a ten prACUJE,ALE VŮČI MATCE,aby za chvíli nebyla na mizině.Děkuju za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Popisujete poněkud komplikovanou situaci v rodině, která by jistě vyžadovala nějakou intervenci a nejsem si jistá, zda na to bude stačit stručná odpověď z internetové poradny... Píšete vlastně o mnoha problémech najednou - Vaše sestra kouří a bere pervitin a dle Vašeho pospisu především rodinná komunikace a rovnováha ve vztazích zřejmě moc nefunguje (máma přehlíží problémy, které sestra má a z obavy, aby neutekla z domu, ji přespříliš a úplně neefektivně podporuje a protěžuje jí vůči Vám, sestra toho pravděpodobně zneužívá, táta se do toho zjevně moc nezapojuje, vy se v tom necítíte dobře, ale těžko se z vaší pozice říká rodičům, že je něco špatně, bojíte se mámě říct, že sestra opět bere drogy...). Myslím, že v tuto chvíli vůbec nejde o to, že by měla být máma "na mizině", ale spíš o to, aby byly vztahy průhlednější a mohlo se o problémech mluvit, abyste se v rodinném prostředí cítila líp. Nedokážu takto přes internet dát nějakou konkrétní radu nebo zázračné doporučení, které by to vše změnilo, je to přece jen trochu složitý příběh, který bude chtít chvíli času na to, aby se rozmotal. Nevím, kolik je sestře let ani kolik je Vám, co se odehrálo v minulosti kolem sestřina útěku z domu či útěků, jejího braní drog... Napadá mě ale, že by asi bylo dobré se o tom zkusit s někým poradit osobně, jak se situací naložit dál, jak s mámou mluvit, jak otevřít to, co se u Vás v rodině děje, jak do toho ostatní členy rodiny zapojit... Zkuste mi napsat víc informací o sobě a taky odkud jste. Mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho by bylo možné se obrátit. Zatím držím palce.