Sestra kamaráda bere drogy
Pardubický kraj
Dobrý den, můžete mě prosím poradit co dělat, nebo případně kde najdu v Pardubickém kraji pomoc někoho zkušeného, nebo odborníka zabívajicí se drogovou problematykou? Můj kamarád (24let) má sestru (15let), která je nyní v učení a bydlí na internátě o níž se dozvěděl,že denně kouří marihuanu a občas si dává i pervitin. Zkoušel s ní o tom mluvit, ale to nepomohlo a teď neví, co má dělat. Jejich rodiče jsou rozvedený a z toho co o nich vím a jak je znám, tak vím, že se oba dva tu mladší sestru snaží zahrnovat dárkama a penězi, vlastně si jí navzájem kupují! Kamarád tuto situaci začal řešit tak, že když má volno, tak se sestru snaží tajně sledovat, aby se dostal k lidem, který jí to dávají a osobně si to s nimi vyřídil, což mě, ale nepřipadá jako moc rozumný, protože tím se dřív, nebo později dostane do problému i on a hlavně myslím, že to ničemu nepomůže, protože si tu drogu pak jeho sestra sežene stejně jinde a 24hod. denně jí hlídat nemůže. Můžete mě prosím poradit, nebo dát kontakt na někoho, kdo by si mohl třeba promluvit s tím kamarádem a nějak pomoci, nebo spíš poradit jemu co a jak, aby neudělal průšvih? A pak také kontakt, nebo radu jak pomoci jeho setře? Ovšem víme, že ona dobrovolně k žádnému psychologovi nepůjde. A ještě by nás zajímalo, jestli z toho můžou případně mít nějaké problémy jejich rodiče? např.sociálka atd.....to by celou situaci asi zkomplikovalo. Děkuji Vám za radu a případnou pomoc. PS:Jsme z Pardubického kraje

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že by bylo nanejvýš rozumné, aby se o situaci kamarád poradil s někým z odborníků. Píšete, že rodinná situace je komplikovaná, že sestra není přístupná tomu na toto téma s bratrem mluvit, a také zmiňujete, jak se kamarád pokouší sledovat sestru a dostat se k lidem, kteří pervitin distribuují, aby si to s nimi vyřídil, což mi stejně jako Vám nepřipadá příliš účelné. Posílám odkaz na kontaktní centrum pro uživatele drog v Pardubicích (poskytují služby jak lidem, kteří drogy berou, tak i jejich rodinám a blízkým, kteří potřebují poradit). Využít těchto služeb lze bezplatně a anonymně. Poradili by jednak, jak se sestrou a případně s celou rodinou komunikovat, jaký by byl v tuto chvíli nejlepší postup, jaké možnosti by byly, co se týče případné pomoci nebo léčby pro sestru. Toto zařízení by mohla také využít i sestra, pokud by se rozhodla nějakou pomoc využít. Bohužel pokud má pocit, že je vše ok a že žádný problém nemá, bude s tím dost těžké hnout. Vzhledem k tomu, že kontaktní centrum zaručuje anonymitu, tak se informace určitě dál nedostanou a není nutné mít obavy z toho, že by se to komplikovalo účastí sociálky. Ta by se do toho mohla zapojit, pokud by sestra provedla nějaký průšvih ve škole, měla nějaký konflikt se zákonem a podobně, ale jistě ne na základě návštěvy odborné pomoci. Také by bylo asi problematičtější, pokud by jí bylo pod 15, ale takto myslím, že se sociálkou nemusíte zabývat. Ať kamarád zkusí zavolat do kontaktního centra a domluvit si s někým schůzku. Zatím přeji hodně štěstí. Pardubice, Kontaktní centrum Laxus, o.s. Po-Pá 10-18 Demokratické mládeže 2701, Pardubice, 532 03 telefon: 466 335 054 Mgr. Karolína Svítková http://www.laxus.cz