poraďte
N.N.
dobrý den!mám staršího bratra a je závslý na pervitinu asi 10 let.Bylo to s ním nahoru dolů dokonce i pracoval,ale nepřestal nikdy.Je mu 35 let a několikrát jsme ho i odvezli pryč do jiného prostředí.Fungovalo to jen krátce a pak se vrátil opět k drogám.Nyní jsme se museli rozhodnout a vyhodili jsme ho na ulici,protože dokud má zázemí a péči,ta nemá důvod něco měnit.S matkou jsme zoufalé,ale pokud nebude chtít sám,my mu nepomůžeme.Minulý týden jsem byla nucená nechat ho náslím odvéztna detox,ale po 24 h.bylpropuštěn.Jsem si jistá,že trpí toxickou psychozou,ale poměrně déle trvající,má halucinace a je neustále někým ohroován.V nemocnici na psychiatrii mi sdělili,že ho nemohou hospitalizovat,když nedá souhlas.Prosím o radu kdy je možné zasáhnout bez souhlasu.Mám strach,že si ublíží,nebo hůř někomu jinému.Nyní nevím,kde se nachází,jen vím,že nemá teplé oblečení,jídlonamá se kde vykoupat a vyspat.Další dotaz,pokud toto povede k tomu,že jeho situace jej donutí chtít nastoupit léčbu,nevím kam se obrátit,aby ji mohl nastoupit v co nejkratší době.Předem děkuji za odpověď,již nevím kam se obrátit.A také doufám,že to že jsem ho nechala bez materiální pomoci a zázemí nebyla chyba.Jiné východisko jsem neměla a věřte,že to nebylo jednoduché.Děkuji N.N.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, ptáte se, zda jste neudělala chybu, když jste bratra vyhodila z bytu. Jednoznačnou odpověď Vám dát nemohu, žádná "objektivní" měřítka na to nejsou. Nicméně život v jedné domácnosti se závislým není pro ostatní snadný. To určitě sama víte. Po čase to začne být o balancování na hraně pomáhat mu x ochránit ostatní členy domácnosti. Je tedy na těchto ostatních stanovit hranici, za kterou už nejsou ochotni jít. Pokud ji dospělý závislý dále překračuje, misky vah se převáží k ochraně druhých. V takovém případě je nelze vinit. Pouze zúčastnění mají odpověď, zda to bylo dobře či nikoli. Pravdou je i to, že nadměrný servis může člověka v závislosti podporovat. Z Vašeho dotazu je zřejmé, že jste sice bratra vyhodila z bytu, ale že Vám jako člověk není lhostejný a že jste nad ním nezlomila hůl. Že dále hledáte cesty jak mu pomoci. To ocěňuji a bratrovi tím můžete v budoucnu hodně pomoci. Musí ale on sám chtít. A i když nemá jídlo, čisté teplé věci apod.(což je jeho volba), může to trvat ještě velmi dlouho, příp. vůbec. Rozhodnutí je pouze na něm. Nelze jej nikam zavřít a proti jeho vůli a bez jeho přičinění jej vyléčit. Určitá hospitalizace je možná pouze v případě, že je skutečně fyzicky nebezpečný okolí či sobě. Jakmile se ale zklidní a tento stav pomine, může podepsat revers... Pokud se rozhodne pro léčbu, doporučuji kontaktovat místní kontaktní centrum. To pomůže najít vhodné zařízení. Je mnoho možností, ale každá je pro určitou vybranou skupinu. Varianta s nejkratší čekačkou nemusí být ta nejlepší. Je dobré se výběru určitý čas věnovat. Pokud Vy sama chcete tuto nelehkou situaci s někým dále sdílet, napište odkud jste a já se Vás pokusím někam odkázat. Držte se. Přeji hezký den. TH